Klarnas fakturametoder väcker reaktioner

Efter SvD Näringslivs text om betaltjänstföretaget Klarna strömmar kundreaktioner in. Hittills har över ett hundratal läsarmejl inkommit, varav de flesta läsare uppger hur de inte fått någon orginalfaktura utan direkt får påminnelseavgift. Läsaren Jesper skriver:

"Vi handlar mycket på nätet, och har i så gott som samtliga fall då Klarna varit inblandade aldrig fått originalfakturan. Hur ofta kommer ett brev på posten eller en e-faktura i mail bort? Klart det är medvetet och ganska förslaget. Därför handlar vi aldrig mer på nätet i en butik ansluten till Klarna."

En annan läsare som mejlar misstänker att bolaget "utgör ett hot mot internethandeln genom att skapa osäkerhet hos kunderna då många får påminnelsefakturor före originalfakturan."

Samtidigt är Klarna ett stort bolag, som gör en mängd transaktioner. Sannolikt gör de rätt väldigt många gånger. Men det går inte att blunda för att det uppenbart är väldigt många gånger det blir fel.

Ps. För den som undrar vad saken gäller kan ni läsa min artikelserie som du hittar här.

Kommentarer

• Under senaste året har jag betalat via Klarna ett tiotal gånger. Intrycket är entydigt: Klarna fiskar i grumliga vatten. Sådan är Ödets ironi.

Betalningsgången kanske skiljer lite på olika säljsajter, men första tre köpen hamnade jag med faktura i e-posten. Det är inte särskilt roligt att sitta och kopiera OCR-nummer till banken, men alternativet är att betalningen blir glömd under den 14-dagiga fristen.

Numera håller jag alltså ett öga efter chansen till direktbetalning, men har hela tiden intrycket av att snitslingen går mot faktura.

• En av de aspekter med Klarna som ännu inte beslysts är att de samkör och handlar med de personuppgifter som de kommer över via sin faktureringstjänst. Har du handlat hos flera olika företag, som alla använder Klarna, så bygger klarna upp en profil baserat på inköpen. Denna profil är sedan tänkt att användas i marknadsföring av andra bolag. Klarna har i sina vilkor skrivit in att de har rätt att överföra perosnuppgifter till vem de vill och att kunden inte har rätt avsäga sig framtida användning av de uppgifter bolaget redan har samlat. Så i nästa steg handlar det inte bara om tveksamma faktureringsmetoder utan om personuppgifter på drift som nyttjas kommersiellt.

• Det låter inte så trevligt, men jämfört med hur staten driver in 500 kronor för en veckas för sen inbetalning av 10 kronor av trängselskatt så är det väl rätt beskedligt. Dessutom varnar inte staten om att beloppet inte är betalt i tid. Borde inte samma villkor gälla för stat och privata bolag?

• Tack för artikeln! Pulsen höjdes och jag blev glad av att höra att jag inte är ensam när det gäller Klarnas lurendrejeri. Jag köpte en bussbiljett för 19 kronor via klarna... Fick ingen faktura, fick ingen påminnelsefaktura. MEN inkassokravet damp ner i brevlådan. 19 kronor landade nu på 259,22 kronor mer än 13 ggr dyrare än originalräkningen... Det är fina pengar det! Ringde Klarna, de sa de hade skickat båda breven samt att ärendet nu behandlades av Segoria, således kunde inte Klarna uttala sig. Ringde Segoria och de sa att de inte har något att säga om min posts tillgänglighet eller ej, ringde posten som sa att allting var i sin ordning. Passa runt den heta potatisen delux och kamma in pengar på det - jajjamen! Gjorde en anmälan till polisen. Detta kan ju inte få fortgå! Pressansvarig på Klarna säger ju i artikeln att de är medvetna om "problemet" så varför inte betala tillbaka alla tilläggsfakturor till kunden då?

• Nu vet jag inte hur det fungerar med bussbiljetter men som jag har förstått det så är det normalt butikens ansvar att skicka fakturan. Vissa lägger den löst i paketet, vissa i en plastficka utanpå paketet, vissa skickar den som ett separat brev. Numera är det dock vanligast att du får fakturan i din epost direkt när du köper om jag har förstått det rätt.
    Inkassokraven kommer dock alltid som pappersbrev skickade med posten.

• Köpte ett par ridhandskar från företag ansluten till Klarna. Blev lovad att få de inom 3 dagar men det tog 2 veckor. Hämtade de samma dag jag åkte på en ridresa. När jag kom tillbacka efter några dagar så fanns det redan påminnelse från Klarna och efter några dagar inkasso. Så handskarna blev dubbelt så dyra. Nu kollar jag alltid noggrant när jag köper varor från internet. Är butiken ansluter till Klarna så surfar jag vidare.

• Klarna verkar inte hantera butikers försenade leveranser så bra utan räknar från köptillfället och det är upp till kunden att kontakta kundsupporten för att skjuta fram betalningen om inte butikens egna system har integrerats tillräckligt bra med Klarnas system för att det ska ske automatiskt. Hos alla (?) Klarna-butiker kan man ju välja att betala med kort också. Man måste inte välja faktura.

• Klarna skickar fakturan innan varorna levererats. 100% oseriöst, jag har valt bort Klarna sedan en tid tillbaka.

• Jag tycker man missar en sak i hela diskussionnen...

Den som driver e-handeln kan välja hur fakturna ska hanteras (mail, post eller skrivas ut och läggas med försändelsen)

Det handlar alltås även om hur fakturan hanteras i så fall. Väljer webshopen att skicka fakt

• Det handlar alltså även om hur fakturan hanteras i så fall. Väljer webshopen att skicka fakturan tillsamans med försändelsen så uppstår inte detta problemet.

En E-postfaktura skickas till den första adressen som man har angett första gången man har handlat med Klarna, även om det kan vara flera år sedan och den e-postadressen inte finns längre. Märker webshopen att det är olika e-postadresser kan dom ändra den.

Alltså, ett visst ansvar ligger även på e-handeln i sig men man kan göra det lätt förs sig och bara hoppa på Klarna i det fallet.

Man kan även som webshop välja att dela en faktura om en order ska dellevereras. Detta gör INTE Klarna utan det ligger helt på webshopen i sig

• Hejsan
    Jag är VD och medgrundare till Klarna. För det första låt mig börja med att skriva hur oerhört ledsen jag blir när jag läser både Carolinas artikel men också kommentarerna här och kring artikeln. Vi har alltid haft ambitionen att skapa en fantastisk tjänst som gör det säkrare och enklare att betala på nätet och när jag sedan får läsa att många haft en sådan här negativ upplevelse, smärtar det helt enkelt.

Låt mig börja med att poängtera att vi givetvis inte har för avsikt att sätta i system att inte skicka en faktura för att istället skicka en påminnelse med avgift. 5 miljoner kunder som handlar 25 miljoner gånger årligen kan vittna om att så inte är fallet. Så varför har det i så fall hänt att man haft en sådan upplevelse?

Svaret är ju lite mer komplicerat än vad en artikel i SvD tillåter att utveckla. Idag levererar Klarna fakturan på flera olika sätt, via e-post, i paketet tillsammans med varan, i separat brev eller som SMS. Val av leveranssätt sker tillsammans med säljarföretaget som anlitar Klarna. Under 2013 ville vi på Klarna göra det enklare för kunden och då vi fått en del synpunkter på att man till exempel missat fakturan i paketet samt att e-post var bättre för miljön valde vi att inleda en större övergång till e-post fakturor. Detta skifte gick väldigt fort och snart kunde vi konstatera att det inte fungerat som tänkt. Vi såg en viss ökning i kunder som antingen inte fått epost fakturan på grund av tekniska problem med leveransen eller helt enkelt inte uppmärksammat att den nu skickades per epost. Så fort vi uppmärksammat detta så valde vi som åtgärd mot detta att skicka ett extra SMS som informerade om att fakturan levererats via epost och vi kunde då se att problemen minskade dramatiskt. Tyvärr är det dock så att även om problemet var litet så var det ju ytterst tråkigt för den som drabbades och med 1.5 miljoner köp i månaden så blir även ett litet problem ganska många drabbade kunder.
    Givetvis är detta inget annat än en förklaring och vi kan inte annat än be om ursäkt till de kunder som har haft en dålig upplevelse av Klarna på grund av detta.
    Vad har vi då lärt oss av detta på Klarna?
    Framöver kommer vi vara betydligt mer försiktiga med att införa sådana här förändringar och framförallt testa de i mindre skala innan vi lanserar de på bred front.
    Dessutom arbetar vi med att förbättra vår leverans av epost och SMS och slutligen finns det ett pågående projekt om att införa e-faktura (dock inte satt live datum för tillfället).
    I slutändan kan man dock inte undvika fel till 100% och det kommer finnas situationer i vilket fakturan av någon anledning inte når vår kund eller att man missar att den ligger i paketet. Vi följer kontinuerligt upp sådana fall och gör allt vi kan för att åtgärda sådana eventuella brister.
    Jag vill framförallt framhäva vår kundtjänst här som finns tillgänglig och som alltid kan hjälpa dig om du upplever att du haft problem med vår tjänst. Tack för att ni läste mitt långa svar. Utöver kundtjänst får ni mer än gärna även kontakta mig direkt på sebastian@klarna.com

Sebastian

• Svar till Lars567
    Nej vi har aldrig haft för avsikt och kommer heller aldrig framöver sälja kunduppgifter till något annat bolag.

• Kim
    Ytterst tråkigt att höra. Vi hjälper dig givetvis gärna. Faktura för bussbiljetter levereras vanligen via SMS. Givetvis blir avgiften hög i förhållande till ett köp om 19 kr vilket är olyckligt. Dock ska påpekas att de flesta kunder köper många bussbiljetter i månaden och därmed är det du beskriver ovanligt, men inte desto mindre tråkigt när det trots allt händer, kontakta gärna oss så hjälper vi dig.

• Svar till uurszula@gmail.com och Aktiestussen
    Urszula mycket tråkigt att höra om din upplevelse! Avtalet mellan oss och butiken är att fakturan bara får "aktiveras" i samband med att leverans sker. Det innebär att betalningsperioden om 14 dagar ska gälla från att butiken skickat varorna. Därmed ska vi undvika en sådan upplevelse som du beskriver. I ditt fall låter det som att butiken inte uppfyllt sin del av avtalet, jag föreslår då att du hör av dig till vår kundtjänst så får vi titta närmare på vad som hänt. Du hittar de på www.klarna.com

• Svar till Pelotard
    Som sagt avtalet med våra butiker stipulerar att de måste meddela oss om när de levererar och det är först från det tillfället som fakturans 14 dagar börjar gälla. Om du har exempel på att det inte fungerar så hör av dig till vår kundtjänst, det händer att butiker inte följer den här delen av avtalet och vi tar då i första hand en dialog med dessa butiker och om det upprepas kan det även var fog för uppsägning från vår sida. Vi vill att Klarna ska förknippas med trygghet på nätet.

• Jag har använt Klarna faktura vid ett flertal tillfälle och det fungerar nästan alltid bra. Speciellt första gången jag beställer från en webshop jag inte känner till så väl tycker jag det känns bra att få varan innan jag betalar. Under de senaste c:a 2 åren har 2 fakturor aldrig kommit till min e-post utan jag har fått kolla själv på min sida på Klarna för att inte missa sista betalningsdatum.

• Hejsan

Jag postade även detta inlägg direkt i kommentarsfältet för dagens artikel i SvD.

När det gäller dagens artikel måste jag säga att idag är det sorg blandat med frustration. Sorg över det faktum att det finns kunder där ute som inte är nöjda med det vi gör och att de problem med e-post fakturor vi hade under hösten gett ett så negativt bestående intryck hos dessa kunder. Det är alltid ett misslyckande när en kund är missnöjd eller haft en dålig upplevelse av Klarna!

Frustration över att Svenska Dagbladet idag uppenbarligen inte bemödat sig med att skriva en opartisk artikel, de uppgifter man erhållit har man publicerat rakt av utan att kontrollera de med oss och inte gett oss någon möjlighet att bemöta kritiken. Trots att vi vid flertalet tillfällen påpekat att vi finns tillgängliga och i artikeln ovan finns därmed direkta fel.

Lite glad är jag också över den mängd av positiva tillrop vi fått från kunder som är supernöjda med våra tjänster och inte håller med den bild som framställs hos SvD.

Låt mig ge lite fakta som jag tycker är relevant att tillfoga den här inlagan:
    Idag är det fler än fem miljoner konsumenter som använder Klarnas tjänster i Sverige.
    Vi hanterar mer än 1.5 miljoner köp i månaden.
    Klarna Checkout har en kundnöjdhet om 4.6 på en 5 gradig skala.
    Kundtjänstnöjdheten är 85 på en 100 gradig skala.
    Externa undersökningsföretag mäter vår NPS (Net promotor score) till +22%. Motsvarande siffra för direktbanksöverföring är +17%, för bankkort +7% och andra alternativa betalsätt och konkurrenter till Klarna mellan +1% och -48%.

Men det bästa sättet för oss att mäta kundnöjdhet är att se om kunderna kommer tillbaka. Och i förra veckan var det 96% av kunderna i Sverige återkommande kunder.

Avslutningsvis, vi finns här! Vi har i 10 år gjort köp på nätet enklare och tryggare, och därför blir jag så oerhört ledsen när jag läser att man är besviken på oss, jag kan inte annat än från botten av mitt hjärta be om ursäkt till de som haft den upplevelsen, men detta kommer bara sporra oss att jobba ännu hårdare för att bli ännu bättre!

Jag postar även detta inlägg i Svd Börsforumet.

• Hej Sebastian!
    Hur kommer det sig att ni har bestämt att 14 dagar är den normala fakturaperioden för er? För mig är den vedertagna perioden 30 dagar. Att plötsligt halvera den känns som ett sätt att håva in så många förseningsavgifter man kan.

För övrigt tycker jag att det är utmärkt att du svarar på kritiken här i SvD Börsforum!

• Hejsan Mark
    När vi startade Klarna var det många e-handlare som hade en fakturaperiod på 10 dagar (dvs ännu kortare än 14 dagar) och somliga hade längre. I detta försökte vi hitta en kompromiss för att skapa en bra tjänst som liknade det som kunder var vana vid. Det föll då på 14 dagar. Några år senare började vi fundera på hur vi kunde lösa för kunder som ville ha 30 dagar och skapade då vår kontotjänst, där är betalningen alltid i slutet på månaden. Idag är det väldigt blandat (kanske lite för mycket blandat men till viss del sker även detta i beslut med butiken), tex när det gäller SL så erbjuder vi en samlingsfaktura för månadens alla köp som betalas i slutet av månaden. Vi har diskussioner internt om att göra detta ännu tydligare framöver.

• Hejsan Mark igen :-)
    En kollega på Klarna påminde mig också om det att man alltid kan gå till vår site och förlänga kredittiden utan kostnad i ytterligare 10 dagar. Det är givetvis inte samma sak som en faktura med längre kredittid men ändå ett alternativ vi tillhandahåller.
    Sebastian

• Om det som Klarnas VD säger stämmer, att de haft tekniska problem, vilket jag inte betvivlar i sig, och att de hjälper de kunder det gått snett för, varför finns det då inte en endaste kund, inte en enda, som rapporterar om att de sluppit betala inkasso eller fått pengarna tillbaka?

Och framförallt, varför går inte Klarna ut öppet och ber om ursäkt för problem och lovar att alla som haft problem skall få ersättning för sina extra utlägg eller kraven avskrivna?

Det är avsaknaden av detta ansvarstagande för de problem som uppstått som gör Klarna till det oseriösa företag det nu uppfattas som!

• De här är ju faktiskt en lättnad. Vid 3/4 fakturatillfällen har jag fått en påminnelse skickat till mig (60kr avgift) och varje gång har jag blivit förbannad på mig själv att jag missat betala orginalfakturan, som ska ha kommit på SMS vilket jag i efterhand ser nu att de inte gjort.

• Hej Sebastian
    Undrar hur många kunder som tycker det är jobbigt med 30 dagars fakturaperiod.......? Antagligen tycker man som jag att det är smidigt att betala alla räkningar en gång i månaden.....lönen kommer ju bara en gång i månaden. Det är ju det som är poängen med att välja faktura.
    Själv har jag flera gånger varit med om att det inte alls blir 14 dagars faktureringsperiod i verkligheten. Det händer att leveransen är försenad men fakturaperioden räknas ändå från beställningen........mycket märkligt. Jag vill gärna se varan innan man betalar.
    Jag är så trött på allt strul kring detta att jag nu hellre betalar med kort istället för att riskera debiteras förseningsavgifter eller behöva sitta och prata med kundtjänst.
    Helt plötsligt känns kortbetalning så befriande enkelt jämfört med faktura fast det var just enkelhet och bekvämlighet som fick mig att gå över till faktura.

• Jag har handlat flera gånger med Klarna och precis som många andra undrat var original fakturan tagit vägen vissa gånger... Visst har Klarna satt detta i system men är smarta nog att inte vara 100% nitiska att underlåta skicka ut original fakturan via e-post. Gjorde man så med alla fakturor skulle man säkert få det svårt rättsligt. Men som upplägget är nu dvs att man kanske har en 50% utskicksgrad och att man om kunden klagar skickar ut fakturan så har man ändå en enorm potential i form av förseningsavgifter i dom fall där kunden inte uppmärksammar avsaknaden. Det svåra är att komma åt sånt här rättsligt, att påvisa uppsåt. Men bara såna här artiklar och att media får nys gör att trycket hamnar på företagen som använder Klarna med sjunkande försäljning och företagen i sin tur sätter tryck på Klarna.. Så affärs iden som sådan har knappast tiden för sig!!

• Svar till Nisseman
    Ledsen om det blir lite upprepning här för övriga läsare.
    Det finns inslag av tekniska problem men framförallt handlar det här om att vi inte tillräckligt snabbt förstod att epostfaktura inte är för alla användare (finns de som älskar epostfaktura också). Det finns massor av kunder som hört av sig till oss och som vi hjälpt, däremot då det ofta rört sig om epost faktura är det svårt att veta vilka kunder som tycker epost är bra och vissa som missar den och blir svårt att bara gå ut till alla kunder. Vi har därför sedan i höstas infört ett SMS till samtliga epostfaktura kunder och därefter sett att det fungerat mycket väl.

Sen tror jag att de flesta som följt oss sett men gör det gärna igen, vi är oerhört ledsna när en kund är missnöjd eller haft en dålig upplevelse. Hör av er till oss eller till och med direkt till mig sebastian@klarna.com så löser vi det.

• Till MatsC, Epicgravel, Wishdale och Nisseman:
    Lite ansvar får ni själva ta också, varför köper ni på faktura om ni inte kan ha koll på att dessa kommer till er, alla e-handlare har direktbetalningar/kortbetalning som alternativ? De kan vara massor av anledningar som inte är Klarnas fakturor når fram till er som inte Klarna kan påverka.

• Hejsan Wishdale
    Hör av dig till oss så ser vi vad som hänt. Vi har idag mycket god uppföljning av leverans av epost och SMS med tredjepartsleverantör så det verkar som något olyckligt hänt.

• Hejsan Epicgravel
    Tråkigt att höra om din upplevelse. Själv tycker jag också faktura är det bästa betalssättet, men numera erbjuder Klarna även att betala med kort på många sajter så det kan ju vara ett alternativ för dig. Du får gärna höra av dig till mig på vilken sajt du haft den här upplevelsen. Det är nämligen som så att det finns ett kontrakt mellan oss och säljaren som stipulerar att man bara får "aktivera" fakturan samma dag som man skickar paketet med posten. Därmed ska 14 dagar alltid räknas från det att säljaren skickat paketet. Om du haft en annan upplevelse så hör av dig till oss så får vi ta en dialog med säljaren och se vad som hänt.

• Hejsan MatsC
    Tråkigt att höra om din upplevelse med Klarna, om du vill kan du gärna kontakta mig direkt på sebastian@klarna.com så kan vi se exakt vad som hänt i ditt fall. Givetvis är det inte som så att fakturan bara kommer fram i 50% av fallen. Tvärtom har vi statistik som visar att tillexempel 99% av alla epostfakturor når sina mottagare (den sista 1% beror på kunder som fyller i epost fel). Dessutom som jag skrivit tidigare skickar vi idag ett extra SMS till alla kunder som får tex epost faktura för att informera de om detta, detta skulle vi ju inte göra om vår avsikt var som du beskriver.

• Har upplevt precis samma sak som många andra vittnar om. Köpte soffa och fåtölj och skulle betala via Klarna. Fick vare sig faktura eller påminnelse utan direkt inkasso från Segoria som ingår i samma koncern som Klarna. Kontaktade naturligtvis alla inblandade parter men utan framgång. Enligt Klarna hade de skickat fakturan via mail och post och att jag påtalade att jag aldrig fått några fakturor hjälpte ej. För att undvika betalningsanmärkningar mm betalade jag naturligtvis.

• Sebastian!

Du skriver att ni har 5 miljoner kunder och 96% återkommer. Men hur många av de har valt klarna? Konsumenten har ju inte längre någon möjlighet att välja bort er, eftersom ni skriver avtal med e-handlare där ni hanterar 100% av deras betalningsflöden. Ungefär som ett kollektivavtal som tvingar konsumeter att bli kunder i ett bolag de inte har relation till.

Jag hör till den som du kallar "kund", men jag har aldrig aktivt valt att göra affärer med er. Vill jag handla hos in favorit-affär, blir jag tvungen att "vara kund" hos klarna.

Nej du, vi är inte dina kunder. Det är e-handlarna som dina kunder. Du har tvångsanslutit oss till ditt företag och det enda vi kan göra är att bojkotta dina kunder.

• Jag gör som många andra undviker butiker som använder sig av Klarna.

• Hej igen Sebastian
    Ja du är rolig du......att betala med kort är ju inte första hands alternativet utan ett sätt att komma ifrån Klarna så om handlarna bara erbjuder betalning via er så köper jag av någon annan........ Trots allt finns det fortfarande några handlare som inte gått på er bluff......det kan dom nog vara nöjda med nu när allt kommer upp i ljuset.

• Hej Åke,

Jag är e-handlare och använder Klarna, jag har inget avtal med dom som säger att vi inte får använda andra betalningsleverantörer. Däremot väljer vi att använda Klarna, dels för att det är ett väldigt smidigt sätt för oss att hantera våra betalningar och dels för att de hela tiden är med och jobbar fram bättre lösningar för e-handeln.

Kan också påpeka att av de cirka 6000 order vi hanterat så har vi en kund som avstått på grund av att vi har Klarna som betalningsmedel och då löste vi det på ett annat sätt.

Utan att ha koll på fler än de ordrar vi själva hanterar i våra butiker så känns hela den här debatten som att man gjort en höna av en fjäder. Jag förstår att det är tråkigt för de som har drabbats av dessa bekymmer och inser att det för flera har eller kan få långtgående konsekvenser och det är naturligtvis mycket beklagligt. För dessa tror och hoppas jag att Klarna tar sitt ansvar och ordnar till felaktigheterna som hänt.

• Anders Ivar Karlsson du har ingen aning om hur många kunder du missar på grund av ditt sammarbete med Klarna, man surfar bara vidare...

• Hej Janne,

Där har du fel, de flesta webbutiker har precis stenkoll på det genom de olika verktyg som finns just för detta ändamål och naturligtvis har vi det också.

• Hejsan
    Jag kommer fokusera på att svara på frågor från användare som INTE är anonyma och bara har inlägg i just den här specifika frågan. Det har varit tydligt för oss även i tidigare sammanhang att Klarnas framgång och popularitet också lett till att konkurrenter tagit varje tillfälle i akt att sprida negativa budskap utan belägg. Men generellt försöker jag svara på så mycket jag kan.

• Hejsan Victor
    Om det stämmer som du skriver har det begåtts ett misstag. Kontakta mig gärna då jag gärna vill se över vad som hänt sebastian@klarna.com Påminnelser skickas förövrigt alltid med post.

• Jag har i flera år använt mig av Klarna, och fått påminnelseavgifter, inkassoavgifter trots att jag anser mig mycket noga med hur och när jag betalar mina räkningar. Jag har trots detta ändå vart nöjd. Jag har vid ett par tillfällen ringt och pratat med kundtjänst om att jag inte får fakturor utan bara inkasso, och då har jag fått till svar att det är mitt eget ansvar att veta att det ska finnas en faktura. Så jag har förstås tagit på mig ansvaret och skulden. Nu har jag satt i system att regelbundet begära uppdatering på saldo och betalningar via mail till kundservice. Jag har varit nöjd, och snällt betalat i många år... Att höra att ni är medvetna om detta problem gör att jag känner mig nästan sårad, särskilt efter ni har dumförklarat mig på telefon och skjutit över ansvar på mig som konsument. Jag undrar hur mycket extra ert system har tjänat på mig under årens lopp...

• Hejsan Åke
    Det beror ju på vad du menar med att vara kund. Om du betalar med kort till exempel på en sajt som inte använder Klarna så hanteras ju dina uppgifter också av fler bolag än bara sajten (till exempel en så kallad payment service provider). I dag skiljer sig inte kortbetalning med Klarna från ett sådant exempel nämnvärt, i framtiden hoppas vi dock kunna erbjuda även dig som gillar kort bättre lösningar, som att spara ditt kortnummer.

• Egentligen är ju faktura en fantastiskt smidig betalningsmetod.......enklare än alla andra lösningar idag. Men då ska det vara 30 dagars faktureringsperiod och seriösa företag som hanterar faktureringen........nu håller Klarna på att sänka ryktet för all faktura betalning. Tyvärr!!!
    Annars är ju direktbetalning ett alternativ som känns bättre än kortbetalning men det är inte så många handlare som använder detta.

• Hejsan Anders
    Tack för dina kommentarer de värmer så klart! Givetvis kommer vi fortsätta ta ansvar framöver och arbeta för att alla kunder ska vara så nöjda som bara möjligt!

• Läser detta och ser att det inte är bara jag och min familj som tycker illa om Klarna!
    Jag köpte i dec 2013 via Trademax ett soffbord till min dotter i julklapp med kampanjlöfte att betala i feb 2014. Sen kom aldrig fakturan i februari och jag kontaktade Klarna via webben.
    De sa de skulle skicka ut den. Så kom den nu i mars istället, med förseningavgift på över 200 kr plus, så istället för 1300 kr så fick jag betala 1500 el mer för bordet.
    Såna är deras metoder.

Tycker genuint illa om detta företag. Har tidigare drivit frågan med Klarna på förseningsavgift sedan min dotter fått en faktura från Klarna, där man gått igenom räntefakturering sedan flera år tillbaka, så min dotter fick en faktura på 59 kr nyligen. Det var sedan år 2012. Vad jag vet var hela fakturan redan betald sedan länge (av mig 2012) men på detta vis försökte de få in lite pengar till. Skickar de ut sånt här till många så vet jag att det finns folk som betalar och inte orkar bråka.

Jag kommer aldrig mer handla av något webföretag som använder sig av Klarna! Det är ett oseriöst företag.

• Anders Ivar,
    Det är kul att det fungerar bra för dig, men poängen här är väl hur det fungerar för slutkunderna? Och hur kan du veta hur många kunder som låter bli att handla hos dig?

Låt mig ta ett exempel på vad jag menar- AdLibris. Företaget har alltid haft en väl fungerande webb-försäljning och en otroligt smidig fakturering. Så länge de hade det som en intern rutin, utgjorde fakturan packsedel och adressbärare för paketet. Dvs det fanns bara ett enda flöde, från webbshoppen till kund. Boken packades, bars ut och fakturerades med ett enda papper. Aldrig ett fel.
    AdLibris har nu ett 100% avtal med klarna. Det går inte att handla där utan att godkänna att bli medlem i klarna checkout. Inte ens med kreditkort. Det är säkert billigare för adlibris, trots att fakturaflödet nu är mer komplicerat och ger mer fel och problem för slutkund.

Jag betvivlar alltså inte fördelarna Klarna har för dig och andra e-handlare, men jag hävdar att nackdelarna för mig som köpare är betydande och tillräckliga för att jag ska välja bort dig och andra som väljer att lägga all hantering av kunden hos klarna.

• -Hjälp till att bojkotta ”transaktionsgangsters”!
    Började handla över Internet för många år sedan och har sedan lång tid tillbaks bojkottat Webbföretag som inte klarar av att sköta sin egen ekonomi utan måste anlita olika ”transaktionsgangsters”. Varför handla "billigare" på "nätet" både inrikes och utrikes för att sedan dessutom dyrt göda allehanda transaktionssnyltare? En transaktion över banken är minst lika säker om man gjort allt rätt från början genom att t.ex. välja rätt bank och rätt tjänster. Fundera på varför vissa banker haft fler bedrägerier som drabbat kunder än andra banker? Används t.ex. betalningsalternativet SEPA så behövs definitivt inga andra ”säkra transaktionstjänster”. Våga ställa konsumentkrav NU.
    Föredra t.ex. Bank-ID i kombination med ett extra bankkort som endast används till dosan och slutligen en registrerad säkerhetskod så har man som konsument det högsta transaktionsskydd som kan uppnås för att slippa problem avseende bedrägerier.

• Hej igen Åke,

Håller helt med dig, det är slutkunden som är det viktiga, inte hur det hanteras för mig. Jag baserar mina kommentarer på de cirka 6000 order vi har och vi arbetar väldigt aktivt med uppföljning av samtliga kunder för att få feedback och bli bättre på det vi kan bli bättre på.

Här kommer Klarna som sagt aldrig upp som en fråga utan det handlar om andra saker, produktinformation, kontaktmöjligheter och liknande.

När det gäller hur många kunder som surfar vidare så finns det siffror angående konvertering för massa olika branscher där alla naturligtvis inte har Klarna. Man kan titta på många utländska marknader där Klarna inte finns och jämföra branscher för att se hur konverteringen i butiken är och vi mäter det själva i våra egna butiker genom Google Analytics.

Så det är ganska enkelt att se för oss faktiskt. Och skall sanningen fram så har vi sedan Klarna införde Checkout sett en betydande ökning av just konverteringen.

Men jag håller helt med dig att det är hur slutkunden upplever det som är det intressanta i frågeställningen.

• Hej Anders Ivar Karlsson

Känns riktigt roligt att veta hur mycket du kartlägger dina kunder........det är tryggt att veta att ni sitter på all denna info.
    Hoppas att våra tankar fortfarande är fredade och utom er räckvidd.........vi kan ta våra beslut om var vi handlar med erfarenhet av tidigare dåliga upplevelser. Brukar fastna ganska bra i minnet.

• När ett företag som Klarna växer fram så fort som de gör och i denna bransch är det nog smart att som konsument dra öronen åt sig.
    Att sätta folk i skuld och löpande betalningar är ju en gigantisk business i dagens värld. Hela finanskrisen i Usa byggde ju att bunta ihop fordringar och skulder jättepaket och sälja på börsen.
    BETALA KONTANT, ALLTID om möjligt så skär ni åtminstone av en av parasitsnablarna som går in i era kroppar och bankkonton.

• Många ungdomar handlar sina kläder på webbsajter där Klarna är inkopplade. Med dessa metoder som Klarna har och som vi nu alla delger i detta forum om Klarnas sätt att inte skicka ut fakturor mm och ha förseningsavgifter och driva detta vidare till bl a inkassoföretag och Kronofogden är ju verkligen ingen hit för en ung människa att hamna i! Här har Klarna ett ansvar! Tycker det ska rensas upp i denna djungel. VD Sebastian Siemiatkowski har ett stort arbete framför sig nu. Allt handlar inte bara om pengar, tänk på moral!

• Hejsan Sillidill och Anna L
    Klarnas främsta uppgift är och har alltid varit att göra handel på nätet enklare och tryggare. Då ehandeln har vuxit så kraftigt som den gjort så har även Klarna vuxit kraftigt. Klarna erbjuder idag även betalning med direktbank och kort på många sajter. Anna: vi tar redan idag ett ansvar. Vi har tex på eget initiativ tagit en dialog med Kronofogdemyndigheten. Om man ser till antalet ärenden till Kronofogden som Klarna haft i relation till Klarnas storlek så har den minskat massivt 2013 jämfört med 2012 och då redan från mycket låga nivåer. Men självklart finns det mer vi kan och ska göra!

• Sebastian Siemiatkowski, tycker du att Klarna kan lägga på över 200 kr på en förseningsavgift där Klarna underlåtit att skicka ut faktura enligt överenskommelse? Är det er Julkampanj med betalning i februari, där fakturan kommer i mars med lite extra saltad räkning? Är det er "trygga enkla"handel på nätet? Trots att jag efterlyst fakturan?

• Förra året så köpte jag en bussbiljett med mobilen och det gick då genom klarna. Eftersom jag aldrig fick någon faktura ringde jag tillslut upp dom och frågade om detta. De berättade då att de skickat ärendet till inkasso för jag inte betalat fakturan. De sa att de skickat ut fakturan, vilket jag aldrig fick, och hade inget svar på varför den inte kommit fram. Jag ringde då inkasso bolaget Segoria och enligt dom har de skickat ut två fakturor, vilket heller aldrig kommit fram. Fick ingen förklaring av Klarna då jag kontaktade dom igen. Det som gör mig mest arg är att nästa steg hade varit kronofogden om jag inte hade tagit kontakt med dom själv. Skönt att höra att jag inte var den enda som har haft liknande problem. Kommer aldrig använda mig av tjänster med hjälp av klarna igen.

• Hejsan AnnaL
    Låter som att du inte haft en bra upplevelse och något inte fungerat. Ta gärna kontakt med vår kundtjänst eller mig direkt så är jag säker på att vi kan lösa det. sebastian@klarna.com

• Det kan inte vara alltför svårt att skapa ett filter som filtrerar ut de fakturor där det blir orimliga påminnelseavgifter och istället skickar ut en påminnelse utan avgift. Vilket skulle vara bra goodwill för Klarna. Om påminnelsen sänds via mejl alt. sms så bör kostnaden för detta vara minimal för Klarna då de kostnader de har bör vara fasta såsom utvecklingsavgifter. För inte sitter väl någon på Klarna och gör detta manuellt?

• Jag har under de senaste 4-5 åren handlat (e-handel) ca 3-4 gånger per år och kanske använt någon annan än Klarna i 1 eller 2 fall. Jag har inte uppevt några problem. Mejlen kommer fram, SMS-en påminner en. Men man måste vara observant på att man fyllt i rätt e-mejladress och hålla koll som man måste med alla fakturor. Men om 1% går fel av 25 milj så är det 250.000 fel är det 10% så är vi snabbt uppe i 2.5 milj felaktiga fakturor.

• Ja, Sören det är en viktig poäng. För företag som Klarna bygger sin affärside på konsumentförtroende duger inte 1% felmarginal, den måste vara närmare 0%.

• Hejsan Sandra

Låter som du haft problem med våra epostfakturor, ytterst beklagligt att du haft den upplevelsen och givetvis tar vi på oss detta. Ber om ursäkt helt enkelt. Att läsa av ditt inlägg verkar det som att vi i alla fall löste det när du ringde oss. Hoppas du känner att du fick ett bra bemötande där i alla fall.

• Frågan till Sebastian är ju inte om Klarnas kunder, dvs e-handlarna har fått det bättre utan hur slutkunderna upplever hanteringen av betalningar. Det må ju vara att Klarna täcker eventuella kreditförluster för handlarna och att handlarna upplever att det är bra, men det sker till kostnad av missade kunder pga den bad-will ni skapat genom en moraliskt förkastlig hantering av fakturor, betalningsvillkor och en frukansvärt otydlig leverans av faktura. De enda som kan tycka att er modell är bra är väl ni, för vi som en gång varit kunder och fått påminnelser har, som många vittnar om här, tagit beslut att inte handla på nätet med företag som är anslutna till er.
    Backa - Gör om -Gör rätt.

• Hejsan Maniac
    Jag önskar verkligen det vore så enkelt som du skriver! It system och ändringar i de är inte alltid helt enkelt vilket väl de här artiklarna har visat bland annat. Men vi är på väg dit. Jag håller helt med dig och vi arbetar mot ett mål där till exempel det du beskriver ska fungera, så att om man handlat för ett lägre belopp som en enda bussbiljett tex för 19 kr en viss månad och sedan är sen så ska man kunna få en lägre påminnelseavgift om man inte betalar i slutändan. Tyvärr tror jag inte det händer imorgon men på sikt absolut.

• Vi har alltid haft en bra köpupplevelse när vi handlat av butiker som har avtal med Klarna. Det är nästan så vi ifrågasatt hur tydliga de måste vara. Först kommer det via mail ett par om inte tre bekräftelser, sen dyker ett sms upp när fakturan hamnar i min mail. Jag förstår inte hur man kan missa detta som kund. Sen är det klart att om man haft tekniska problem och har en hel felprocent är ju det alldeles för dåligt för ett företag med så många kunder. Om det nu är löst kan jag tycka att SvD har gjort en höna av en fjäder.

• Hejsan Sören
    Du har så rätt! Kraven på oss ökar när vi växer och vi måste bara bli bättre och bättre. Redan under förra året gjorde vi en mängd förbättringar som tex SMS till folk som fått epostfaktura men mer ska det bli. Och felmarginalen behöver bli mindre och mindre vilket jag tydligt kan se att den blivit. Trots har vi inte lyckats i alla fall och där ytterst beklagligt. Vi jobbar vidare alla 1000 anställda här på Klarna.

• Jag hade en liten WebShop för några år sedan, och använde mig av Klarna.

Min upplevelse är att deras affärsmetod är att vara jättesnabba med påminnelser och inkasso, för att tjäna mer pengar. Detta skapar en oroskänsla och även negativ inställning, både till Klarna - men även Webshopen - tyvärr!

Jag beslutade mig för att säga upp avtalet med dem, eftersom mina kunders upplevelser går först!

Jag upplevde också personligen precis samma sak - och hann knappt få fakturan innan där var skyhöga påminnelseavgifter och hann man ej mkt snabbt att betala detta, stod man snart med dyra inkassokostander också!

Detta trots att jag aldrig ens fått betalningsanmärkning tidigare!
    Därför kan man undra om det är Klarna som är extrema i sina metoder - eller om det beror på de enskilda människorna - särskilt som det är skötsamma människor, utan betalningsanmärkningar etc!

Jag ringde till Klarna - och bad dem avaktivera mitt "konto" hos dem.
    Jag kan alltså inte ens "frestas" att handla mot faktura via dem längre - utan jag väljer numera ALLTID att betala med mitt VISA-kort eller via banken direkt.

Erbjuder inte webshopen detta, utan enbart Klarna eller postförskott - så bryr jag mig inte om att handla hos dem! BOJKOTT KLARNA!

• Hejsan EllenKey

Tråkigt att höra att du varit missnöjd med oss. Om det är något mer vi kan göra framöver eller du vill prata om vad som hänt så tveka inte att höra av dig!

• Hejsan Alla
    Nu måste även jag få i mig lite mat! Tack för alla inlägg här och hoppas att ni känner att vi i alla fall finns tillgängliga och tar feedbacken på högsta allvar. Ni kan även nå oss via vår kundtjänst eller genom att maila oss. Vill ni få kontakt direkt med mig finns jag även på sebastian@klarna.com

Återigen vill jag avsluta med att uttrycka hur ledsen jag är för de som haft en dålig upplevelse av Klarna. Vi och alla 1000 anställda på Klarna kommer dock sträva vidare för att skapa nätets bästa betaltjänst som är enklare och tryggare och förhoppningsvis kanske några av er som är besvikna ger oss en ny chans någon gång!
    För er andra 5 miljoner kunder i Sverige hoppas jag att vi kan göra er ännu nöjdare!

Med vänliga hälsningar

Sebastian

Och tack för SvD som valt att låta oss svara oediterat på eran sajt.

• Men allvarligt talat Sebastian och Klarna. Om ni nu haft så hög "felprocent" eller problem med att era kunder gått till inkasso borde ni inte rättat till det internt.
    Varför först när SVD (Tack SVD) tar upp det hela i en stor artikel.
    PINSAMT och uppenbart skumrask.
    Jag förstår inte heller vad jag som kund vinner på att inte betala direkt med kort. Ok om man är pank, men då kanske man hellre ska vänta med inköpet.
    Lycka till med affärerna.

• Handlar ofta på nätet och där man betalar via Klarna. Aldrig något problem, tvärtom. Hände EN gång att fakturan uteblivit, ringde då Klarna kundtjänst, jättetrevligt bemötande och det visade sig att företaget som jag beställt varan hos, hade missat kryssa i någon ruta som visade för Klarna att varan var skickad.

• För övrigt borde inkassoverksamhet överhuvudtaget förklaras som en bransch där det försiggår så kallat geschäft! Visst ska man få dröjsmålsavgift osv, men man bör ju fråga sig om avgifterna idag är rimliga och hur detta regleras.
    Man har ju som "kund" hos dessa inte så stor möjlighet att överklaga detta.
    Kanske nåt för konsumentverket att se över?

• Jag har aldrig haft några problem med Klarna och tycker det är tråkigt för de som har det. Jag har alltid sett till så att jag får mina varor innan jag betalar, är de skickade och sedan försenade skulle jag ringa klarna och säga att jag inte fått mina varor än och därför inte kan betala, tror inte det skulle vara något problem. Sen ser jag även till så att jag alltid betalar direkt när jag får dem (handlar inte utan att ha pengarna redo), vilket gör att det aldrig blivit några problem, och att göra detta när man får fakturan på emailen är ju toppen kopiera, klistra in skicka pengar, klart!
    Dock har jag en vara som skickades igår som jag just nu inte fått någon faktura på och det kan ju isåfall vara som i Trottis fall att det är leverantören som missat klicka i att det är skickad. Har jag inte fått någon faktura när mitt paket kommer så ringer jag och kollar med Klarna vad som kan ha hänt.
    En annan sak som är bra smidig är att det bara är att gå in under mina sidor för att få se fakturorna som man har, gör man det går det inte att missa någon.
    Silldill, antar din kommentar var på Trottis kommentar och i det läget var det ju leverantören som gjort fel.
    Något som däremot inte fungerar alla gånger är sms-tjänsten, jag har fått 1 om att jag har en faktura att betala, detta av kanske 10 fakturor, men ser inte det som ett problem då jag alltid är väldigt noga med att se till så att allt är betalt snarast.

• Tycker alla ska anmäla sina ärenden till Konsumentombudsmannen så får fler upp ögonen på oseriösa företag. Sign Trotti är någon som agerar på Klarnas sida, för att få balans i denna negativa bild som Klarna får i detta forum. Jag vill tacka SvD och Carolina Neurath för att vi får kommenterar detta så öppet.
    Jag ska på Sebastians inrådan kontakta dem för att se hur de löser sina fakturor till mig och jag hoppas få återkomma med resultatet här.

• Handlade kläder online på Gina Tricot för ett år sen varav jag gjorde en retur tillbaka några varor som jag inte ville ha och resten betalade jag. Det gick ungefär 3 veckor så hade jag fått ett fint brev från inkasso där de krävde att jag skulle betala flera hundra annars skulle jag skickas vidare till Kronofogden. Som tur var så har jag jurister i släkten som hjälpte mig med detta och det visade att inkasso kravet som skickades till mig var FELAKTIGT för de skulle ha betalt IGEN för kläder som jag redan har betalat. Man kan ju undra hur rutinerna ser ut på Klarna och Segoria egentligen om de får göra såna här stora misstag. Min sambo handlade med klarnas julkampanj och inte heller han fick någon faktura, vare sig på mail/sms/e-post/vanlig post och inte heller fanns fakturan att se när han loggade in på sitt Klarna konto... om han inte hade gjort det hade han förmodligen fått en fet påminnelseavgift. Känns ganska otroligt nu att de ska ha försvunnit så mycket fakturor för folk i posten nu när det är så många som går ut och berättar att de har varit med om samma sak. Troligast är ju att klarna har gjort fel från början och antingen glömt eller med flit inte skickat ut första fakturan till folk, dock man fråga sig varför de är så snabba med att skicka folk till inkasso. Om man är ett seriöst företag så brukar de flesta vilja reda ut sånt här och hjälpa kunden så mycket som möjligt innan de skickar en på inkasso... men klarna äger ju inkassobolaget så klart det tjänar på att göra såhär ;)

• Tycker att det är en väldigt relevant fråga Ella ställer. Varför skickar Klarna sina påminnelseavgifter så snabbt? De flesta bolag jag kontinuerligt betalar fakturor till bryr sig inte om fakturan betalas en eller två dagar för sent. Givetvis har Klarna rätt i att skicka påminnelseavgift omedelbart, men det hör inte till vad jag anser är god affärssed. Lite marginaler måste finnas för att man som kund ska känna sig uppskattad. Några kommentarer på det, Sebastian?

• Vill också tillägga att när jag fick hjälp att ringa Klarnas inkassoföretag så krävdes det bara att han killen vi pratade med, gick in och tittade på mitt konto och redan där såg han att jag redan hade betalat och att de hade gjort ett misstag när de skickade mig till inkasso. Hur ser era rutiner ut kring sånt? Är inte det sånt som borde kollas innan?

• Även jag har fått påminnelseavgift påförd för en faktura jag inte har fått. Men Klarna löste det på ett bra sätt genom att helt enkelt stryka påminnelseavgiften när jag ringde och krävde att så skulle ske.

• Har köpt många varor med Klarna och aldrig haft några problem, fakturan ligger i paketet och man får väl se till att man lägger den så man vet var man har den. Deras policy att man ska betala inom 14 dagar ser jag inte som ett problem.

• Man undrar närman läser en del inlägg om detta är ett forum för konspirationsteoretiker...snälla! att man ens tror att det finns en strategi bakom och att man skulle låta bli att skicka fakturor med flit, man blir bara matt. Det blir fel ibland, och speciellt i en sån här snabbväxande och komplex verksamhet, och det är därför det finns en kundservice. Och att gnälla på 14 dagars betalning? Det går som sagt att förlänga betalningstiden med tio dagar utan kostnad.

• Jag har också råkat ut för Klarna 2 gånger 2012 och 2013 köpte på 2 olika sajter på samma gång. Fick påminnelse för första bolaget vilket jag betalade in. Sen senare efter ett antal månader fick jag en påminnelesefaktura för andra bolaget med en delavgift vilket jag betalade in. Sen ca 3 månader fick jag ytterligare en påminnelse med otroliga hutlösa påslag på fakturan. Vilket jag betalde in! Sen ytterliggare ett par månader senare fick jag återigen en påminnelse med samma sak! Vilket jag betalade återigen! Nu har jag köpt en sak igen med Klarna med faktura som ska vara betald 14 dagar efter inköpsdatum 23/3-14 och som förfaller dem 5/4-14 och jag har inte ens fått mina vara! Oseriöst! Sista gången jag andvände mig av Klarna!

• AndersF: Jag tycker att man har rätt att ställa frågor om en verksamhet utan att bli beskylld för att vara konspirationsteoretiker. Särskilt när många har upplevt problem med nämnda verksamhet.

• Mark Malmström: Absolut! Men det blir ju inte helt seriöst när det envist hävdas att Klarna har som affärsmodell att inte skicka ut fakturor för att få intäkter på förseningar. Klarna granskas av finansinspektionen så oegentligheter av sådana mått skulle nog stänga deras verksamhet ganska snabbt.

• Jag har fått fakturor från Klarna flera gånger utan att stöta på de problem som nämns i artikeln och i vissa av kommentarerna.

• Jag tror inte Klarna har som affärsmodell att inte skicka ut fakturor, däremot förstår jag inte varför de är så snabba på att skicka folk till inkasso (t.ex. mig för något jag har betalat) istället för att ta kontakt med kunden och försöka reda ut det, det ser helt enkelt inte bra ut, särskilt när det är dem som äger inkassobolaget som de skickar folk till. Om man är ett seriöst företag så borde man ju vilja göra sitt yttersta att kunden inte hamnar hos inkasso eller kronofogden i första taget. Nu är det ju så att flera människor har råkat ut för det här med en utebliven faktura och Klarna påstår att de vet om att detta är ett problem, varför ersätter de inte dem kunder som har blivit drabbade eller ge dem pengarna tillbaka åtminstone för påminnelseavgiften som de inte ska behöva betala då de är Klarna som har gjort ett misstag och inte kunden?

• Svar till Sillidill
    Som skrev varför vi inte rättat till det här felet tidigare utan först nu.
    Mitt svar: Jag har i sådant fall varit otydlig. Vi hade en period i höstas då vi uppmärksammade att detta blivit ett problem på grund av vår övergång till epost fakturor. Då införde vi utskick av SMS till kunder som får faktura med epost och sedan dess har vi inte sett problemet i den omfattningen. Däremot kan det fortfarande hända att en kund inte får sin faktura om man tex vid köpet angivet en felaktig epost adress. Precis som skrivits här tidigare då Klarna hanterar 1,5 miljoner köp i månaden kan även en mycket liten andel fel leda till att hundratals kunder drabbas. Därför arbetar vi hela tiden (som alla större bolag) med mäta och följa upp och göra förbättringar på våra tjänster men att helt undvika alla fel är nog en utopi. Alltså är det inte så att artikeln i SvD nu lett till någon förändring utan detta är saker vi arbetat med redan tidigare.

• Svar till Ella L och Mark

För att en betaltjänst ska fungera behöver det finnas en fungerande kommunikation mellan betaltjänsten och säljaren. Att vi får meddelande om när köp sker, när varor levereras och när kunder gör returer. I stora bolag är detta ofta helt automatiserat i mindre kan det ske manuellt (manuellt förekommer även hos stora bolag som har liten ehandels verksamhet). Det finns också ett kontrakt som stipulerar hur snabbt säljaren behöver informera oss och när om leverans och retur. I bland kan det dock uppstå brister i den kommunikationen, just den butiken du hänvisar till är fantastiskt duktiga och därför förvånar det du skriver mig, men det skulle kunna vara det som hänt i det här fallet. När vi får information om sådant så är rutinen att kunden inte ska betala förrän vi rett ut med butiken vad som hänt.

Vad gäller ditt andra exempel är det faktiskt inget fel. När man handlar med Klarnas julkampanj (som ofta är tex att man handlar i December men betalar i Februari) så kommer inte fakturan förrän 2 veckor innan betalning och ligger då så att förfallodatumet är efter lön i slutet på månaden. Som jag läser det du skriver verkar det helt enkelt som att ingen faktura kommit för att man ännu inte behövt betala för köpet.
    Avslutningsvis, vi skickar inte heller påminnelse dagen efter förfallodatum utan väntar givetvis för att ge kunden bättre service.

• Ella såg din andra fråga också. Verkar som kundtjänst hjälpt dig men är osäker på om du menar i ditt egna fall eller det med din kille. Hursomhelst tyvärr är det som du skriver ibland händer fel och det är givetvis väldigt olyckligt.

• Hejsan Idma
    En faktura får aldrig "aktiveras" det vill säga de 14 dagarna får aldrig börja gälla förrän en butik faktiskt skickat varorna, maila gärna mig vilken butik det avser så kan vi följa upp vad som hänt. sebastian@klarna.com
    Sebastian

• Hejsan Ella
    Såg ditt nya inlägg så skriver till dig igen. Om man ringer oss och har haft en dålig upplevelse så ser vi alltid till att göra vad vi kan för kunden. Vi efterskänker ofta avgifter ibland när felet/misstaget ligger hos kunden och alltid om det skulle ligga hos oss.

• Absolut förstår jag att Klarnas julkampanj - "köp nu betala i februari", handlar om att man får fakturan i slutet av februari men i detta fall så var det i mitten av mars och min sambo hade fortfarande inte fått någon faktura av er, varken på mail/sms/vanlig post eller på sitt Klarna konto som man kan logga in på. Men som tur var löste det sig när han ringde er. Angående det jag skrev om mig själv att jag blev skickad till inkasso pga. någon inte noterat att jag hade betalat för min order är beklaglig. Så fort jag ringde till Segoria och fick prata med kundsupport så kunde han se när han loggade in och tittade att jag visst hade betalat, då förstår jag inte hur man inte kan kolla och dubbelkolla sånt innan man skickar en kund till inkasso. Utöver det så upplever jag att kontakten med Klarna bara har varit positiv.

• Har handlat på webben och betalat via klarna för ca två år sedan. Fick ingen faktura. Påminnelse överförd till Segoria. Betalade och bestämde mig för att inte använda Klarnas tjänster igen. Förvånande att detta inte uppmärksammats tidigare. Påminnelseavgiften från trafikverket är också en katastrof men den är svårare att bojkotta.

• Hejsan Ella
    Ok, ja det verkar ju konstigt. Om du hör av dig till mig med dina personuppgifter och din killes så kan jag ta reda på exakt vad som hänt i båda fallen. Du når mig på sebastian@klarna.com

• >Sebastian
    Först: imponerande att du tar dig tid och svarar på alla inlägg på det sätt du gör. Det gillar vi.

Dock är jag lite tveksam till din kommentar:
    "Tvärtom har vi statistik som visar att till exempel 99% av alla epostfakturor når sina mottagare"

Hur kan ni ha statistik på hur många som når mottagaren?
    Ni kan veta hur många ni skickat ut och att de inte bouncat, men ni kan ju inte veta att de nått mottagaren för det.
    Massor av felaktiga mailadresser skickar inget svar vid fail, massor av spamskydd antingen på kundens egen dator, på den server han använder, eller på "spamtvätteri" emellan som tar bort mailet, skickar heller inga svar till er.

Känns väldigt fel att påstå att ni vet att 99% når mottagaren.

Är ofta ett antal % som försvinner pga ovanstående och när man (som jag tolkat att ni tidigare gjort) skickat på ett sätt som aktiverat vissa spamskydd har ni ju dessutom ett ansvar för detta. Är enkelt att skicka ett mail som kommer att tolkas som spam av många spamfilter och därmed inte "når" mottagaren som det skall.

• Hejsan KGA

Vi använder en tredjepartsleverantör som hjälper oss mäta leveransen av våra mail. Det finns idag teknik för att mäta det mesta och till exempel kan man "vit lista" sig för att säkerställa att man inte hamnar i SPAM filter. Man kan också testa sina mail så att man utformar de på ett sätt så de inte hamnar i SPAM filter. Det finns faktiskt en hel liten vetenskap kring detta och med tanke på antalet epost vi skickar så har vi en liten grupp som bara arbetar med detta.

Nu är jag inte en expert på området men du är välkommen att komma hit och träffa de om hos oss som jobbar med detta och kan epost innan och utan. I slutändan är det som du säger till och med om eposten levereras så kan vi inte vara säkra på att kunden sett det. Därför skickar vi nu även ut SMS till alla kunder om att fakturan finns i eposten, där finns ju även en möjlighet att kontakta oss om man nu inte skulle känna igen att man fått en epost faktura. Slutligen tittar vi förnärvarande på att introducera e-faktura i vår tjänst. Finns inget spikat datum ännu. Man kan också hos många av våra kunder välja att få en postal faktura för 5 kr extra om man nu inte litar på epost fakturan.

• Kommer definitivt att välja bort Klarna och de som anlitar dem. Kan det vara så svårt att bilägga fakturan eller skicka med snigelposten?

• nils rl olsson, om du köper hos någon som använder Klarna så kan du välja att få fakturan via snigelpost mot en tilläggsavgift. Är man för snål för att ta denna faktiska kostnad (utskrift, kuvert, porto) så har man väl ansvar för att se till att man fått fakturan när man tagit emot varan (eftersom varan skickas samma dag som fakturan och e-post, ännu så länge, är snabbare än DHL/Posten m.m.).

När man läser om folk som gnäller över att kredittiden endast är 14 dagar så tar man sig för pannan. Hur många butiker på stan ger dig kredit alls?
    Vi handlare ger er 14 dagar för att ni skall hinna få hem och kontrollera varan och därmed slippa betala för något som ni inte har fått. Leverans inom Sverige tar max 3 dagar och kommer en helg emellan så blir det max 5 dagar.

Alltså har man gott om tid på sig att inspektera produkten OCH betala innan fakturan förfaller. OM man mot förmodan får varan UTAN att dessförinnan har fått fakturan via e-post så VET man att något är fel. Rätt beteende då är INTE att luta sig tillbaka och hoppas på det bästa. Man ringer givetvis omgående till Klarna och frågar vad som är fel.

Om folk växer upp och lär sig att använda sitt förnuft så slipper de råka ut för tråkiga extraavgifter. Dock är det knappast någon hemlighet att inkassobolag och de som sysslar med sms-lån och liknande knappast tjänar sina pengar på intelligenta personer. :D

• AndersF........det kanske är du som är naiv????? Har du missat alla bankskandaler som har hänt under åren? En del företag vill gärna ta genvägar till att tjäna pengar och räknar kallt med att det funkar så länge protesterna inte blir för stora. Tycker nog inte att man är konspiratorisk om man ifrågasätter Klarnas affärsmetoder......det finns allt för många frågetecken. Men vissa sväljer ju allt, vi har alla olika förväntningar.

Johan Å.......det handlar om förtroendet för företaget Klarna och e-handels företagen. Du verkar ha fått för dig att det är en allmosa med 14 dagars kredittid som företagen bjuder på. Om ni skall kunna sälja måste ni erbjuda kunderna en betaltjänst som de är nöjda med och har förtroende för. Då kommer kunderna tillbaka. Tycker du har en tråkig inställning till dina kunder som du tjänar pengar på. Det verkar ju inte som om kunderna har förtroende för Klarnas tjänster........lyssna på detta, det kan du tjäna på.

Undrar om alla försvarsinlägg kommer från äkta privatpersoner........nu är jag konspiratorisk. Men jag är inte naiv....

• Klarna har alltid fungerat för mig.
    Visst kommer fakturan på olika sätt men har man koll på vad man handlat är det inga problem. Fick bra stöd av Klarnas kundtjänst när jag bestred en faktura från ett klädföretag som uppenbarligen inte hade koll på returer.
    Då tycker jag Handelsbanken är sämre. Handlade en Macbook Pro på Elgiganten. Tog avbetalning eftersom helt avgifts och räntefri avbetalning erbjöds genom Handelsbanken. Gäller så länge man följer ursprungliga betalningsvillkor. Gör man inte det tillkommer en"saftig" ränta på resterande belopp. Handelsbanken skickar varje månad pappersfaktura där man "erbjuder" betalning av lägre månadsbelopp. Framgår inte speciellt tydligt att man samtidigt bryter det ursprungliga avtalet om man väljer det lägre beloppet. Handelsbanken erbjuder annars e-faktura som alternativ men inte i detta fall, förmodligen i förhoppning att man ska missa någon betalning så man bryter det ursprungliga avtalet.

• Jag rekommenderar aldrig någon att betala mot fakturan och verkligen inte att nappa på kampanjerna "köp nu - och betala dyrare senare". Vem vet vilka ekonomiska problem man har om 3 månader? Knappast de som inte har råd att betala idag.

Innan jag skaffade Klarna så fick mina kunder betala i förskott. Postförskott ruinerar webbhandlare då andelen ohederliga kunder som beställer och sen inte har råd att lösa ut sina paket är alldeles för många.

Vissa kunder blev väldigt sura över att betala i förskott och självklart kan man förstå dem då det tyvärr finns alltför många blufföretag på nätet.
    Det hände ibland att man efter tjat gick med på att skicka mot faktura bara för att senare inse att de som tjatade om att få betala mot faktura var just de som man skulle passa sig för. Alltför ofta betalade de aldrig och att processa för en tusenlapp blir en förlustaffär oavsett.

Om ni "lurade" kunder bara visste hur många "lurade" webbhandlare som det finns. Med Klarna så kan jag tryggt leverera min produkt eftersom jag vet att Klarna tar kreditrisken. Men VARFÖR är de villiga att ta den risken?
    Tja, kanske pga att de vet att man kan ta igen förlusten på de som ALDRIG betalar genom de som betalar försent (och därmed får betala extraavgifter).

Visst kan man spekulera i att Klarna har satt i system att få folk att missa sista betalningsdatum. Däremot kan man knappast PÅSTÅ att så är fallet utan några bevis. Då de genomför 50 000 köp per dag så är det inte så märkligt ifall det blir många som är missnöjda efter några år. Alla som klagar här har ju knappast haft sina problem samma dag.

Sen tror jag inte att Klarna skiljer sig mot några andra gamar på nätet. Folk måste lära sig hur man gör för att slippa problem och sen inte gnälla om de saknar sunt förnuft.

Själv anser jag att risken med att använda kort på nätet är kraftigt överdriven. Isåfall är risken lika stor på krogen.

• Jag driver en webbutik som är ansluten till Klarna, Kissed By Eco. Nu har jag bara skummat igenom artiklarna här, men ingenstans ser jag att det faktiskt är jag som driver webbutiken som ansvarar för att köparen får sin faktura, dvs originalfakturan. När jag går in i Klarnas system och väljer att aktivera fakturan, måste jag samtidigt antingen kryssa för att skicka fakturan via post eller mail, eller skriva ut den och skicka med i paketet. Gör jag inget av detta får köparen ingen originalfaktura. Visst kan Klarna vara tydligare mot butiksinnehavaren här, men tycker hur som helst att det är värt att nämnas i sammanhanget.

• Johan Å. Tack för multiverbal tillrättavisning. Förbehåller trots densamma att ej använda detta betalningsalternativ. Seriösare med faktura med produkt eller "kungliga
    postverket" observera utan
    fakturaavgift.

• Det är inte bara Klarna som som driver in pengar på ett oseriöst sätt.
    Min kabel-TV-leverantör gick över till att använda PayEx. I somras skrev jag av misstag förra månadens OCR.nummer vid inbetalningen. När jag sedan kom
    hem efter en resa hade jag fått påminnelse med extra avgift och hot om inkasso samt ytterligare en påminnelse på påminnelsen med ännu högre avgift och hot om både inkasso och kronofogde. Efter att ha suttit i över tre timmar i telefonkö fick jag kontakt med en knarrig röst som lovade att min gamla inbetalning i allafall skulle tillgodoräknas. Detta skedde men jag var tvungen att betala de båda påminnelseavgifterna. Till saken hör att man skulle kunna ansluta sig till autogiro. Först efter ca 20 försök i 6 månader lyckades jag få detta att fungera. Dessförinnan så slutade det alltid med att ge meddelandet "Tekniskt problem".

Jag märker nu att SvD också gått över till denna ockerfirma för att få in sina prenumerationer. Jag betalade med tvekan denna gång, men skulle SvD fortsätta med detta så kommer jag att säga upp prenumerationen (Efter mer än 30 år!). Jag vill kunna åka på långresa utan att hamna hos kronofogden.

Det är uppenbart att dessa firmor har inkassot som sin huvudaffärside.
    Jag begriper inte att seriösa företag vill ha dessa mellan dig själva och kunderna. Skulle inte SvD istället kunna skriva om vilka som ligger bakom dessa företag, är det måhända skinnvästklädda motorcykelåkare?

Och ytterligare en fråga: När togs förbudet mot ocker bort i Sverige och av vilken regering?

• "epicgravel: .....det handlar om förtroendet för företaget Klarna och e-handels företagen."

Nej, jag handlar ofta i andra webbutiker som har Klarna och det finns inget som helst behov av förtroende om jag får varan 10 dagar INNAN fakturan förfaller. Det spelar alltså ingen roll om företaget som sköter faktureringen heter Klarna eller Björnligan om jag köper mot FAKTURA. Förstår du VARFÖR eller måste jag förklara VARFÖR?

Om jag däremot betalar i förväg (t.ex. med kort) så är förtroendet för Klarna VÄLDIGT viktigt eftersom jag från dem kommer att kräva återbetalning om det kommer en tegelsten i paketet istället för en bärbar dator.

Varken jag som handlare eller Klarna kan dock ha någon aning om vilka KUNDER som vi kan ha förtroende för. Om JAG tar risken så sker INGEN leverans förrän betalning har skett. Om Klarna tar risken så skickar jag gladeligen iväg min produkt i vetskap om att Klarna kommer att betala mig om 2 - 3 veckor. Bättre att vänta 3 veckor än förgäves är min åsikt och några returer från kunder har jag inte behövt uppleva ännu.

"epicgravel : Du verkar ha fått för dig att det är en allmosa med 14 dagars kredittid som företagen bjuder på. Om ni skall kunna sälja måste ni erbjuda kunderna en betaltjänst som de är nöjda med och har förtroende för. Då kommer kunderna tillbaka."

Tillbaka? Från vad?
    Min försäljning har ÖKAT kraftigt sen jag skaffade Klarna. Detta beror troligtvis på att mina kunder uppskattar att slippa risken att bli lurade. Risken att bli lurad uppstår ju främst om man tvingas betala INNAN man hunnit undersöka vad man fått.
    Även om min försäljning har ökat så har förvisso inte vinsten gjort det. Detta beror på att det kostar en hel del för oss webbhandlare att låta Klarna ta kreditrisken. Vi betalar dels många tusen i årsavgift och sen några procent av fakturerad försäljning. Det blir ganska tungt då halva den fakturerade summan är frakt & emballage utan vinstpålägg.

Kräver du av din lokala ICA-handlare att han måste "erbjuda kunderna en betaltjänst som de är nöjda med" och därför ge alla 14 dagar i kredit?
    Gör du likadant om du tar bussen, går på bio eller resturang?

Varför får jag en känsla av att du inte funderat så mycket över din formulering?

"epicgravel : Tycker du har en tråkig inställning till dina kunder som du tjänar pengar på."

Mina kunder? Hur kom de in i detta? Menar du att det är MINA kunder som kastar skit på Klarna i denna tråd?

Min åsikt är att folk som FÅR en vara och sen inte verkar reflektera över att de inte omgående får en faktura knappast kan kräva att få min respekt. Möjligen min sympati.

"epicgravel : Undrar om alla försvarsinlägg kommer från äkta privatpersoner........nu är jag konspiratorisk. Men jag är inte naiv...."

Har aldrig påstått att du är naiv. Dock finns det nog en hel del annat som jag skulle kunna tänka mig att kalla dig. ;)

Sen har jag knappast försvarat Klarna i mina inlägg.

• Jag har under ett par års tid handlat varor som betalts via klarna. I början fungerade det ok men snart slutade fakturorna att komma. Under det sista året satt en lapp med ordet "Klarna" på anslagstavlan så att jag inte skulle glömma att ringa och begära OCR mm. Varje gång var personalen helt förundrad, fakturan var självklart skickad och allt var mitt och postens fel. Nyligen handlade min sambo från CDon.se. Första fakturan var ett krav från segoria, andra dök upp bara några dagar senare, då med ytterligare påslag. Självklart är detta deras affärsidé. Just nu letar jag cykel, om nån har tips på cykelhandlare som INTE använder klarna, tipsa gärna. Jag tänker inte påbörja ny fakturajakt. Lappen med klarna vill jag aldrig se igen.

• Resenär i tid och rum & Isabella

Om säljaren glömmer att skicka fakturan så kan inte Klarna kräva in några pengar. Vad är problemet för kunden? :)

Jag kan dock inte skriva ut följesedeln utan att aktivera fakturan så hur gör ni för att "glömma"? Skickar paketet med andra frakthandlingar?

• Johan Å.........får känslan av att du upplever dina kunder som dina fiender. Det är dessa du troligtvis försörjer dig på men du får naturligtvis tycka och behandla dina kunder som du vill. Det är helt frivilligt att driva handel...... Men även vi kunder kan ju tycka och göra som vi vill.

Du kan ju tycka att det är hur fånigt som helst att kunder hellre vill ha 30 än 14 dagars kredittid och att man inte får förseningsavgift efter någon dag eller blir hotad med inkasso och ytterligare avgifter. Men om nu kunderna tycker så och upplever att Klarna beter sig som ett visst mc-gäng så är jag väldigt förvånad att du inte reflekterar över detta. Känns som du har lite svårt att se kundperspektivet vilket kanske vore nyttigt om man är i den branschen.

• Epicgravel: "Kunderna" tycker inte så, det finns ett väldigt litet antal kunder som haft problem och och för dessa är det naturligtvis tragiskt. Hönan och fjädern du vet.

• Anders Ivar.....
    Verkar ju som kunderna här på sidan är nöjda med Klarna ;)
    Återigen ........ tänk kundperspektiv. Kunder är ofta väldigt otrogna om det passar dem....och ogillar krångel.
    Om nu kunder tror att Klarna = krångel, så är det ett problem för er som säljer eller kan bli.

• Klarna är ju inte dumma dom vet ju. Ju mer man krånglar till det för kunden desto mer tjänar man.

Man kan ju fråga sig varför det finns det tre olika sätt att få fakturan på. Epost, i paket eller utanpå paketet.
    Inte konstigt att folk missar original fakturan när man inte vet var den finns någonstans.
    Hade fakturan alltid varit i paketet så hade inte folk missat fakturan. Hur svårt kan det vara!!!!!
    Lägger man sen till att det finns minst tre olika konto nr som man ska betala in till beroende på var man har handlat någonstans. Så vad händer ifall man sätter in pengarna på fel konto nr?

Klarnas problem kan lösas ganska så enkelt.
    Ett sätt att skicka fakturan på oavsett var man har handlat och ett konto nr att betala till.
    Fast då skulle ju inte klarna tjäna så pengar på att skicka förseningsavgifter.

Under årens loppa har jag skickat ca 10 mail till Klarna men inte en enda gångar har dom svarat på mailen. Seriösa företag svar på mail.

Nu mera betalar jag alltid med mitt visa kort.

• Jag HATAR Klarna. När jag handlar på nätet och ser att de bara har Klarna som alternativ eller kortbetalning och inte direktbetalning eller postförskott så letar jag vidare till en butik som har detta.
    Jag köpte lego till min son, jag tyckte jag gjorde ett kap på rea hos en leksaksleverantör. Legot kostade 1600:- men tack vare Klarna och deras idiotiska faktureringssätt så har jag nu betalat löver 3000 kronor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag får ingen faktura, de hävdar att det skickat via e-post trots att jag klickat i att jag vill ha faktura via vanlig post, i e-posten finns ingen faktura, jag skäller mej till en pappersfaktura och får till slut en med massor av straffavgifter på, det står att jag kan delbetala, jag betalar 2/3 delar av skulden. Nästa brev är inkasso med ytterligare en massa räntor och straffavgifter, anledning: jag fick inte delbetala för att jag betalade in för sent detta trots att jag betalade direkt klarna skickat ur pappersfakturan, de räknade tiden från då de skickat ut den icke existrerade e-psotfakturan. Sumemring med alla stanas avgifter och räntor blev som skrivet att legohelvetet kostade mej 3000kronor. Tro mej, jag använder numer ADLRIG, ALDRIG butiker med Klarna och jag hoppas fler gör denna bojkott!
    Till den som säger att få kunder har problem, jag har inte någon i min bekantskapskrets som haft med klarna att göra som INTE haft eller fått problem!

• Blev väldigt förvånad då jag fick mail från Klarna idag att de vill betala tillbaka pengar. Jag har skrivit ett inlägg igår om en faktura. Tack Sebastian.
    Det var inte mycket pengar så jag tyckte själv att jag vill inte slösa tid att bråka med Klarna. Jag klagade till butiken men fick beklagan och rabattkupongen att använda vid nästa köpet men...kommet inte att köpa mer i den butiken. Helst betalar jag med kortet då det är snabbast och krångelfritt.
    Trevligt att Klarna vill göra rätt för sig.

• "epicgravel : - .....får känslan av att du upplever dina kunder som dina fiender. Det är dessa du troligtvis försörjer dig på men du får naturligtvis tycka och behandla dina kunder som du vill. Det är helt frivilligt att driva handel...... Men även vi kunder kan ju tycka och göra som vi vill."

Hur får du intrycket av hur jag upplever mina kunder när jag endast har beskrivit de som struntat i att hämta ut försändelser som jag har skickat mot postförskott. Problemet för mig är att min fraktkostnad är så hög att om 1 kund inte hämtar ut sitt paket så krävs det 10 kunder som sköter sig för att jag skall täcka upp för förlusten. Mina övriga kunder begriper detta fast uppenbarligen inte du? Vad det beror på begriper nog de flesta här.

Att mina kunder "troligtvis" försörjer mig var ett besynnerligt påstående? Så du försörjer din lokala ICA-handlare också? Vem vet, jag kanske försörjer mig på att sälja knark till småbarn? Men vänta lite nu.....då försörjer alltså de MIG också? Tja, så kan man ju också se på det?

"epicgravel : - Det är helt frivilligt att driva handel...... Men även vi kunder kan ju tycka och göra som vi vill."
    Ja, och det är väl därför som min försäljning dubblerats sen jag började använda Klarna, eller......?

"epicgravel : - Du kan ju tycka att det är hur fånigt som helst att kunder hellre vill ha 30 än 14 dagars kredittid"

Det är väl fullt förståerligt? Helst vill de väl ha 130 dagars kredittid? Varför begränsa sig till 30 dagar?
    Kan du inte istället förklara VARFÖR just vi som säljer på internet skall ge våra kunder 30 dagars kredittid? Ingen riktigt butik på stan ger dig ens 30 minuters kredit fast det verkar du inte ha några problem med, eller har du varit inne på Systembolaget och klagat på sistone?

Problemet för oss som säljer på nätet är dock att fraktbolagen nästan UTESLUTANDE kräver betalt på 10 dagar så därför tvingas vi att betala för ALLA våra omkostnader LÅNGT innan som vi får betalt. Jag kanske skall ifrågasätta om de vill ha mig som kund? Det går nog lika bra som om du gör samma sak hos mig. :)

"epicgravel : - Men om nu kunderna tycker så och upplever att Klarna beter sig som ett visst mc-gäng så är jag väldigt förvånad att du inte reflekterar över detta."

Klarna? Vilket bolag skulle du föreslå som alternativ?
    Själv har jag fått högsta betyg från ALLA kunder som har bedömt mig på www.trustpilot.se och ALLA kunder får ett mail 1 vecka efter leverans där de uppmanas att betygsätta mig. Om "kunderna" ansåg att Klarna var ett problem så hade det garanterat visat sig där.

Dock kan jag erkänna att jag råkat på klagomål på Klarna tidigare. En kund vägrade hämta ut sitt paket när han såg att det var Klarna som han skulle betala till. Jag gav honom möjlighet att betala till mitt företagskonto istället men det vägrade han. Det slutade med att försändelsen kom tillbaka och fraktkostnaden TILL kunden (200:- plus moms) samt returfrakten (150:- plus moms) fick självklart jag stå för. Allt detta för att han tidigare hade fått betala 60:- i påminnelseavgift till Klarna.

Det är alltså inte SÅDANA kunder som "försörjer" mig. En bekant fick en påminnelse för att hon hade betalt till fel konto. Sen när hon strulade för att fixa detta så hann hon få hot om inkasso. Detta gjorde henne så arg att hon aldrig handlar hos den butiken igen. Den oskyldiga butiken är dock lyckligt omedveten om detta.

Då jag även är en "äkta" privatperson som ofta handlar på nätet så har jag inga problem med att se "kundperspektivet".

• Har väl valt att betalat med klarna något 10-tal gånger senaste året. Får säga att jag alltid fått fakturan, eller sett den. Jag tror några får läsa lite mer noggrant hur du kommer faktureras.

Däremot så missar jag betala fakturan 7/10 gånger. Men detta beror ju helt och håller på slarv, man blir lika sur varje gång. Många gånger hamnar den i högen i väntan på månadsslutet, vilket 14 dagar inte riktigt duger till.

• Jag har använt Klarna kanske 20 gånger det senaste året och varje gång med faktura. Det har funkat helt perfekt, finns inget annat sätt att handla med som är så smidigt, och jag väljer ofta butik just för att Klarna finns där. Tycker det är föredömligt hur Klarna är på plats i det här forumet och svarar och jag tänker fortsätta använda er tjänst. Men det verkar som att det inte funkat lika bra för alla och jag hoppas att ni tar till er av kritiken.

• Har använt Klarna faktura i flera år och fått påminnelse avgift efter påminnelse avgift men inte orkat bry mig eftersom det inte varit några större summor och har bara inte haft ork/ tid att kontakta Klarnas kundtjänst varje gång.
    Gillar egentligen inte att ta på faktura/ konto men jag gillar ännu mindre att betala för något som jag inte fått i heller pga andra tidigare tråkigheter då det varit väldigt svårt att få tillbaks pengarna om varan varit felaktig.
    Näst sist jag använde Klarna hade jag fått 6st skriftliga fakturer som var påminnelser allihop på RAD.
    Ringde kundtjänst som självklart hävdade att jag fått faktura via e-post tidigare men efter en tidsförödande diskussion tog dom bort alla påminnelse avgifterna och bad om ursäkt.
    Mitt nästa köp var det exakt samma sak och det var också sista gången jag använde Klarna.
    Man kan ju undra hur många som blivit drabbade av samma sak som jag och hur många extra miljoner som dragits in till det företaget på rent brottsligt bedrägeri eller ren inkompetens.

• Klarna är ett skitföretag! Överväger starkt att lämna Adlibris som kund. Klarnas affärsidé verkar vara ta mina pengar. När det krånglar är det jag som kund som ska lösa problemen istället för det företag jag är kund hos! Naturligtvis måste jag som kund ta mitt ansvar och betala i tid, men gillar inte riktigt att bli hotad med inkasso för minsta lilla misstag...

• Johan Å.....
    Kundperspektiv från min horisont: När konsekvenserna av, att jag slarvat någon dag med räkningen, posten är sen med mitt paket, jag hinner inte åka mina 5 mil för att hämta ut mitt paket utan det blir liggandes där över en vecka, Klarna strular med räkningsutskicken, kundtjänst har kö, kundtjänst förstår inte mitt problem, jag hinner inte ringa kundtjänst mm., är att det kostar mig kanske hundratal kronor så blir jag irriterad och sur. Även om orsaken till detta kanske är min egen så tycker jag inte att "straffet" är proportionerligt. Är det dessutom Klarna eller leverantören eller Posten som är orsaken till detta är det orimligt. Klarna har satt system att tjäna pengar på obetydliga förseningar och har orimliga krav på kompensation för detta. När man dessutom tjänar på att skicka vidare till inkasso så ökar ju inte förtroendet för Klarna.

Jag är ledsen Johan men jag har svårt att förstå hur du kan förringa Klarnas upplägg. Som kund kommer jag naturligtvis att välja det som gynnar mig bäst och det gör inte Klarna nu.

• Jag både handlar själv privat med Klarna och är också en av alla nöjda handlare som använder Klarna. Jag har flera butiker med Klarna och jag har använt Klarna under många år. Tidigare med deras fakturatjänst skrev handlaren själv ut fakturan aktiverade den så att betaltiden började ticka och la den i paketet. Med den nya tjänsten som lanserades förra året skickas fakturan på epost när handlaren aktiverar fakturan, såvida inte kunden själv valt att få en pappersfaktura i kassan. Då detta kostar porto för kunden så väljer inte många av mina kunder det tyvärr, vilket jag tycker är synd om man vet med sig att epostfakturor lätt missas eller kan komma bort. I kassan på butikerna informeras tydligt att fakturan kommer att skickas med epost så det är svårt att missa. Under de senaste året har dessutom SMS skickats ut till kunden när köpet är genomfört där det står att fakturan skickas via epost från Klarna.

Ibland undrar jag om inte kunder medvetet stoppar huvudet i sanden och tänker "har inte fakturan kommit behöver jag inte betala, då får företaget skylla sig själv" Det är dock inte riktigt så enkelt, men har som kund också ett eget ansvar att betala för varor man köper och att hålla reda på om man betalt eller ej och att därmed hålla lite koll på om en faktura kommer eller ej.

I mina butiker ser jag också en klar skillnad som jag vill nämna utan värdering men som kan vara lite spännande för er att ta del av. Ena butiken har unga kunder mellan 20-40 år. Där hör kunden av sig först när påminnelsen kommer i brevlådan och säger att "Jag har inte fått en orginalfaktura och därför tänker jag inte betala". I min andra butik där kundernas ålder är 50-70 år hör kunden av sig när varan kommit och säger, "hur ska jag betala jag har inte fått min faktura"...ser ni skillnaden?

Hur är det då med problemen och hur upplever jag dem? Ja i mina butiker där det görs ca 6000 orders / år (det är små butiker) ser vi en ökning av kunder som hör av sig för att mailfakturan inte kommit fram. Om vi tidigare hade ett fall i månaden så har vi nu två eller tre. Men och här har vi det fina, de hör av sig och frågar efter sin faktura! Då kan vi också hjälpa dem att lösa problemet! I samtliga fall en kund hört av sig har jag kontaktat Klarna och i 100% av fallen har Klarna tagit bort påminnelseavgiften och i en del fall även inkassoavgifter trots att kunden då medvetet alltså måste struntat i att betala den påminnelsefaktura de fått hem i brevlådan.

Det finns säkerligen ett mörkertal här som inte "orkar" höra av sig och hur man ska komma åt det problemet som e-handelsföretag eller som Klarna vet jag inte. Det finns ingen möjlighet för någon att rätta till saker om ingen hör av sig och påtalar att det är ett problem, och att friska människor inte orkar skicka ett mail eller ringa ett samtal för att fråga hur de ska betala varor de köpt som de vet att de är skyldiga pengar för, utan helldre i stället anmäler till konsumentverket eller helt enkelt betalar och blir arga när fel hänt. Det är allvarligt och det är ett tråkigt synsätt.

Privat då hur har Klarna fungerat när jag handlat? Jo tack jag har alltid fått mina fakturor och de felsta har betalats i tid men vissa har jag missat att betala och då har jag vackert fått betala påminnelseavgiften eftersom jag ju missat att betala något jag köpt.

• Dalig journalistik! Klarna far inte kommentera pa artiklarna i dagens tidning, och att ta enskilda fall och bygga artikelserie pa ar bara pinsamt for SvD. Samma sak galler for att Neurath insinuerar att Klarna medvetet skulle gora fel. De ar granskade av FI och jag har svart att se att det skulle kunna paga. Dessutom helt grundlos anklagalse baserad pa ett lasarbrev fran Jesper - vem bryr sig om vad jesper tror!! "Men det går inte att blunda för att det uppenbart är väldigt många gånger det blir fel." fran Neuraths kommentar ovan. Vad grundar du det pa? Ar det de hundra lasarmail du fatt? I relation till hur manga affarer Klarna har per ar, kan man fortfarande havda att ar uppenbart att det manga ganger blir fel? Jag skulle garna ha svar pa det.

• Varje gång jag handlat något där Klarna varit inblandat så har det gått till exakt som många beskriver här ingen faktura och massa extra påminnelseavgifter hela tiden. Om de inte satt detta i system så är inkompetensen monumental. Undviker helt numera sidor som använder sig av Klarna.

• Har aldrig haft nå svårigheter med klarna, tycker det funkar bra .

• Jag har handlat på nätet med klarnas tjänst och det har fungerat felfritt. Jag har fått mina varor och fakturan har kommit EFTER varan. Det är många som skriver att de har "full koll" på sina fakturor, vilket jag anser som tveksamt eftersom man brukar ha koll på vilka fakturor man har varje månad, samma koll som man har när det gäller hyra/el/mobil mm. Jag får min faktura från Klarna både via mail och brev och har ALDRIG haft problem. Det har t o m hänt att jag surfat bort från hemsidor för att jag inte kunnat välja Klarna som betalmetod. Tack Klarna!!!

• Är en e-post faktura ens gilltlig ? E-faktura köper jag men har svårt att tro att fakturor som skickas över e-post kan räknas då det finns mängder med sätt att dom inte når fram.
    Jag håller på med en tvist med PayPal där detta är med som en liten del. Jag krävde att få en pappersfaktura och då dom inte skickar ut papperfakturor blev det svårt. 3 månader senare får jag en faktura från deras svenska representant Gothia financial group där betalningensfristen var en dag innan inkasso. och en påminnelseavgift låg med.
    Om Klarna kan jag bara hålla med var alla skriver. Jag handlar aldrig med Klarna och väljer andra betalsätt eller saiter om det är möjligt. Tyvärr handlar min sambo med dom och jag betalar räkningarna men vi har nog lyckas med en påminnelseavgift då dom mesta butiker har skickat med faktura och någon gång har vi fått fråga efter fakturan. Mitt råd till alla som har fått en påminnelseavgift på första pappersfaktura är att bestrida den. Till Klarna: Kan ni inte få till en lösning med E-faktura istället ??? Och en betalningsfrist som går på en brytpunkt vid den 28:e oavsett om det är 2 dagar sedan varan lämna säljaren eller 27 dagar ??? 14 Dagar är ju totalt värdelöst och jag det är nog den största anledningen varför inte jag använder er.

• Hejsan
    Efter en lång dag med dialog här och nu på kvällen via epost med många nöjda e-handlare, nöjda konsumenter och några arga, avslutade jag nu med att läsa tråden här. Tack till alla de som uttrycker sitt nöje med tjänsten, återigen väldigt ledsamt att läsa om de som är missnöjda. Vi kommer dock fortsätta gneta på att skapa världens bästa betaltjänst, som är trygg och enkel för kunden. Vi är och förblir ett seriöst företag under Finansinspektionens tillsyn, med 1000 anställda och 25 miljoner kunder, varav 5 miljoner i Sverige. Dagligen hanterar vi nu närmare 100 000 transaktioner. Med det sagt tänker vi inte vila förrän varenda en av de är nöjda! Och under året lovar jag att vi kommer lansera fler tjänster som kommer uppskattas av många och göra upplevelsen ännu bättre. Oberoende om man betalar med kort, direktbanksbetalning eller faktura via Klarna.

• Jag har också drabbats av Klarna när jag handlade av Bikester. Ett missat email med fakturan och man åkte dit på förseningsavgifter. Det känns som det är på dessa avgifter bolaget lever. Nu betalar jag med kort istället. Det känns så mycket seriösare. Det var trist upplevelse att kontakta Bikester. Där fick man känslan av att de inte hade något ansvar för Klarnas hantering och de inte brydde sig.

Bra att ni belyser frågan!

• Sebastian Siemiatkowski. Man blir mörkrädd, har du inte bättre koll på ditt företag än så? Att ni kör med riktigt fula metoder det har jag fått bekräftat från dina anställda i inspelade telefonsamtal.

• "Testjunkie: 14 Dagar är ju totalt värdelöst och jag det är nog den största anledningen varför inte jag använder er. "

Ovanstående beskriver nog denna tvist rätt bra. Vissa anser sig ha rätt till kredittid (åtminstone när de handlar på nätet) och förstår tydligen inte vad detta innebär för alla handlare. Syftet med 14 dagars kredit är enbart för att kunden skall slippa betala INNAN de fått och kontrollerat varan. Krediten finns INTE där för att vi handlare har så gott om pengar och förväntas låna ut dessa till kunder som vill handla saker de inte har råd med (förrän de får sin lön).

Kan Testjunkie eller NÅGON annan räkna upp de webbhandlare som ger 30 dagars kredit som standard utan avgift? Klarna erbjuder ju Konto som väl isåfall är samma sak?

• Jag ser en massa ursäkter men mindre förklaringar.. Som jag ser det.. När man har ett företag som hanterar betalningar via faktura. OCH har ett inkassoföretag som tydligen är väldigt nitiska och förvånansvärt snabba på att skicka ut krav. Så måste även en VD se problematiken i detta, spela dum räcker bara så långt. Låt oss få en förklaring hur även en person som inte ser röken av varken sms, e-faktura, eller ens nått på sitt klarna konto. MEN får inkassokrav per omgående när man missat att betala nått man aldrig fått. Be om ursäkt är INTE nog vill jag tillägga. Jag säger inget om diverse handhavande fel av kunder.. Men om personer här säger att dom inte fått något annat än inkassokrav så borde det vara satt i system på något sätt. FEL av er är 100% eller 0% när det handlar om datarutiner. Inte x antal fel för att kunder som använder sig av er är för dumma i huvudet att se fakturor, sms och dyl. (väldigt få skulle jag kunna tänka mig är det, men inte alla). Skulle vara kul och få något svar, men jag håller inte andan.

Till sist för att jag vet med mig att folk inte läser mer än det dom vill se...

När man har ett företag som hanterar betalningar och sedan "råkar" äga ett inkassoföretag som man anlitar. Redan där borde man ana ugglor i mossen.. en jäkla massa ugglor....

• Sen till dom som håller på och försvarar detta... Hur mycket får ni betalt? Dom som säger att det är så enkelt och inte kan sluta prisa Klarna för deras sanslöst lätta rutiner, bara man ringer 100 ggr och ser till att allt står rätt till.. Är ni på riktigt? Också.... Ingen som tycker det är lite märkligt att alla dessa idioter anger fel email osv. och inte har nog med IQ för att se en faktura... Hur kommer det sig att dom ser inkassokravet då? Jag antar att närmre 100% är smarta nog att inse att "missa" en faktura inte betyder att den försvinner....

• Kim Dagerud - Jag har själv jobbat på Klarna och jag har väldigt svårt att se att du har inspelade samtal med folk som påstår att Klarna använder sig av fula metoder. Då jag själv har jobbat där vet jag vad affärsidén går ut på, samt vilka metoder som används. Jag kan meddela dig att det inte finns några som helst fulspel i deras metoder och det finns ingen affärsidé som grundar sig i att de ska strunta i att skicka fakturor till kunderna för att de ska hamna hos inkasso. Har du inspelade samtal som påstår något annat så är det lögn. Skulle vara väldigt intressant att höra vad dessa påstådda fula metoder är?

• att äga ett inkassoföretag när man handhar betalningar är inte nog? Kanske nog om man då också anlitar inkassoföretaget man äger? Inget fuffens i det alls? Så du och andra som jobbar på, eller har jobbat på Klarna ser inget som helst befogenhet i att man kanske ser lite fuffens i det hela? Helst när folk som Klarna helst vill skylla på med förklaringar som att nää ni måste allt vara lite smått dumma i huvudet. Igen... Jag tror väldigt få tror att man slipper betala för att man inte ser en räkning/faktura. Jag gå så långt att saga att 99.99999999% fattar att det med för saltade räkningar... Och jag tror också dom har försökt kontakta Klarna, men åker på inkassokrav från klarnas dotterbolag... Nej inget fuffens här inte. Till SvD kan ni inte kolla med KO och liknande hur många fall det finns?

• Min erfarenhet utan KLARNA är inget bra, Grabben köpte ett spel via en webbutik som skulle betalas via Klarna, Vi fick fakturan via mail....dock utan fakturanummer eller OCR-nummer så det gick inte att betala in avgiften på 328:-. Jag fick jaga KLARNA på telefon för att få rätsida på siffrorna innan det gick att betala. det känns inte riktigt rättvist, jag ville ju ha fullständiga uppgifter från början utan att behöva leka Ture Sventon

• Detta kommer och förklaras med att ni måste vara lite dumma i huvudet, och att det inte kan bli fel från deras sida (vilket dom har en poäng med). För om det blev fel för er, så blir det fel till alla... Detta är ett faktum... Så man undrar hur i helsike ocr och faktura nummer försvann för er men inte all 1.5 miljoner fakturor dom säger sig handa i månaden utan fel från deras sida..... Men säkert inget fuffens i det. Helst inte som dom äger inkassoföretaget ifråga... Får det verkligen gå till så här? Jag tvivlar....

• Med dumma i huvudet menar jag då deras bortförklaring #1 alla som har nått och säga om fel i handhavandet av det hela är *tada* att man inte kan fyllka i rätt uppgifter.. Hur man då kan bli förbannad när man får ett inkassokrav är inte så lite märkligt. Det kommer tydligen rätt 100% av gångerna, och jag slår vad om att ocr nummer inte saknades på det kravet heller... hehe.,.

• Det jag tycker är sämst med Klarna och det som gör att jag undviker dom är att man inte kan betala med e-faktura via sin internetbank eller liknande, som 99% av andra bolag har gjort i flera år.

Varför måste fakturor och räkningar skickas med fysisk post när så många andra möjligheter finns, som just e-faktura, det är ju inte minst en fråga för miljön.Tror det är för att dom vill kunna ta ut den där extra avgiften på 29kr för varje räkning i brevlådan dom skickar, men det är ju bara vad jag tror förstås.

• @Björn Johansson: Vi får inte betalt för att "försvara" Klarna, vi uttrycker oss med lika stor rätt som alla dem som inte kan betala sina räkningar. Dessutom så tjänar inte Klarna eller ngt annat bolag på att skicka sina kunder till inkasso, de får ändå bara den summan som kunden skulle ha betalat. I min värld ska man inte handla på nätet om man inte kan läsa sig betalningsvillkor, då är det bättre att gå till butik och handla direkt i kassan och kanske betala med kontanter också så att inte kassan drar för mycket pengar från kortet/kontot.
    @ Carolina Neurath: Du kanske ska skriva en artikel om hur butiker "lurar" kunder genom att ta för mycket betalt vid kortköp? Du verkar vara bra på att lyfta frågor ur bara en synvinkel utan att den som det klankas på får en chans att förklara hur det egentligen fungerar.

• Jag har varit med om liknande med något annat bolag, som också var en totalt meningslös mellanhand som inte behövs, betala med kort, det är minst lika säkert och jag misstänker att visa/mastercard och andra inte "råkar" äga ett inkassobolag som dom använder sig av (flitigt verkar det som dessutom). Får man inte varor så anmäler man detta, det löser sig alltid. För dom har inget egenintresse av att skicka saltade räkningar. Betala först, ta alltid ut det på posten.. Har man nu inte fått något så har man inte heller tagit ut något... Jag fick hota med polisanmälning i slutändan på mitt elände.. Dom skicka ut en räkning på 1800:- för något jag sa absolut ifrån om.. Var nått pensionsparar-lurendrejeri...

• @M214 Nej kanske inte. Du kan förklara detta då... 1 person får ett mail UTAN vare sig faktura nummer eller ocr nummer. Nu kan du förklara hur du och inte alla andra som är så nöjda inte också fick det? Antigen är det 100% rätt eller 100% fel i ett datasystem som skickar ut räkningar. Du verkar tro att det är bara du och dina 2 "kompisar" här som har vett och betala för sig.. läs lite bättre så får du nog en annan bild.. Men lika lite som du har en föklarning, lika lite kommer du läsa något.

• Johan Å.......
    98% av mina räkningar löper på 30 dagar vilket jag tror gäller de flesta. Det är smidigt att betala sina räkningar en gång i månaden då dessutom lönen kommer en gång i månaden. Har man 25 räkningar varje månad och dom skall betalas vid olika tidpunkter blir det ganska krångligt.........
    Men som handlare så bestämmer du ju själv vilka villkor du vill ha och vi kunder kan bestämma var vi vill handla.........Men det blir ett stort problem för alla när ett företag som Klarna blir för stort och dominant även för er handlare. Konkurrens på lika villkor är sunt....
    Det handlar i grund och botten om vad kunderna uppskattar och gillar hos er handlare. Är man nöjd med era produkter OCH er hemsida OCH era betaltjänster så kommer säkert de flesta tillbaka. Är man missnöjd med något kan du vara säker på att man inte kommer tillbaka.
    Kan lova dig Johan att om det kommer ett annat betaltjänstföretag som erbjuder 30 dagars kredit och inte skickar sina kunder till sin egen inkasso så fort som möjligt så kommer inte Klarna vara det minsta intressant.
    Kunden är rationell och väljer det som passar dom bäst och jag tvivlar då på att kunderna väljer Klarna. Man håller på att bränna både sitt eget och e-handlarnas förtroendekapital.

• Säger samma till till dig som till alla andra... Klarna... Varför? Kort och utag på Posten = 100% säkert. Får du inte prylen, så har du inte tagit ut den.. Kan inte bli mycket lättare än så.

• @Björn: Finns inget faktura eller OCRnr kan man alltid ange sitt personnr som meddelande vid internetbetalning. Annars så kan man kontakta diverse bolags kundtjänst för att få ett OCR. Jag har läst det du vill och jag tycker fortfarande att man ska läsa betalningsvillkor om man vill vara säker. Jag har aldrig varit med ett bolag som inte har varit tillmötesgående vad gäller att skjuta upp ett förfallodatum, såvida man inte har gjort det till en vana.

• Jag har aldrig behövt ringa till mastercard och fråga vart jag ska skicka pengarna.. Skulle inte i min vildaste fantasi ringa till någon och fråga (och betala teleräkning till råga på allt) vart dom vill ha pengarna till... Är dom dumma i huvudet nog och skicka påminelse/inkasso krav eller liknande så har jag jag bevis på varför.... Du och andra här verkar lite förrvirrade vad gäller vem som har ansvar för att det blir rätt... tips... det är inte du och jag... Och ingen förklaring heller.. så förvånande..

• Dom har läst (till skillnad från dig då), eftersom dom "rapporterar" om saknade ocr nummer/fakturor helt och så vidare.. lite svårt och gissa sig till vart dom vill pengarna. Och det är då inte deras problem att börja betala telefonräkningar/tid/vad det än nu månde vara för att rätta till fel som Klarna gör... Hur dom kan göra dessa fel är lite märkligt... Det är tills du får reda på att dm äger inkassobolaget som anlitar.. Helt sjukt..

• Vore som en polis som har en fartkamera och delar ut räkningar till sitt eget konto... Finns många liknelser och göra.. Alla lika skrattretande, men Klarna klarar sig?

• All heder åt Netonnet och Komplett.se plus och andra som inte använder Klarna som betalningslösning. Behöver jag köpa någonting i elektronikväg och dela upp betalningen så är det numera något av dessa företag jag vänder mig till för då vet jag att saker och ting går rätt till och att jag inte blir skickad till Inkasso med omedelbar verkan.

• ok, stryk Komplett.se från den listan, såg en liten Klarna-symbol på deras hemsida, ett tag sedan man handlade därifrån och det blir inte några mer köp då. Tack och hek.

• Skriv till komplett.se och hänvisa hit och till Klarna. Tror det inte finns ett företag som vill bli kopplade till det här.. Jag skulle inte vilja det i alla fall. Du kan poängtera att dom äger inkassobolaget dom anlitar... Borde få dom att agera.

• Mycket negativt i denna tråd. För min del kan jag inte påstå att jag kan dela några av de negativa upplevelserna man läser här.

Jag är väl ingen storkund till Klarna men har använt Klarna faktura 12 gånger sedan November förra året och aldrig haft några problem. Först får jag ett SMS som informerar mig att Fakturan har blivit skickat per e-mail. Sen går jag till min e-mail, plockar upp fakturan. Väntar tills produkten kommit och sen betalar jag den.

Innan detta alternativ till betalning dök upp hade jag börjat vänja mig vid att man glatt knappar in sitt Visa / Mastercard nr när man beställer en produkt. Pengarna dras på en gång och produkten dyker upp allt från 2 dagar till ett par veckor senare eller någon enstaka gång inte alls (posten kan ju strula ibland också). Så för min del uppskattar jag alternativet att jag får en faktura och kan vänta med att betala den tills produkten har kommit fram.

Samtidigt gissar jag att Klarna som vilket annat företag som helst också gör fel ibland. Skulle förmoda att jag inte är ensam om att ha fått en betalnings påminnelse för tex en El / Telefon / kabel TV / Internet faktura el dyl. fast den redan är betald! ;)

• Björn Johansson - Du har påpekat nu att de äger inkassobolaget de anlitat säkert 5 gånger. We get your point. Har det slagit dig att Klarna kontinuerligt blir granskade av Finansinspektionen. Hade det varit olagligt på något sätt hade väl finansinspektionen gripit in vid det här laget?

• Inte för att jag försvarar de problem som skribenterna här ovan har haft, eller upplever sig ha haft, men det mesta av kritiken känns minst sagt onyanserad och trotsig. Klarna har nog växt lite för fort för sitt eget bästa och har svårt att hantera volymerna men att de skulle ha som affärsidé att lura kunder känns som en befängd beskyllning. Jag har träffat Sebastian och han verkar vara en genuint vänlig och ärlig person med storslagna visioner och mycket entusiasm. Bara en sån sak som att han är aktiv här. Jag är övertygad om att han gör allt för att rätta till vad som nu än har gått fel. Själv tycker jag att det är kul när nya svenska företag växer fram och blir stora och hoppas på börsnotering så småningom. Jag har bara använt Klarna-faktura vid kanske 2-3 tillfällen men då fick jag fakturan på ett papper i paketet och betalade direkt. På senare tid har jag dock valt att betala med kort (även hos Klarna-anslutna butiker) för att få bonus.

• Och jag ska tro på Klarna som säger att det är så? Du är inte lite rolig du...

• Björn Johansson - Lite svårt att veta vem du svarar när du inte skriver med namnet på personen, men antar att ditt svar kanske var till mig? Du behöver inte tro på vad Klarna säger, den informationen finns lätt att hitta på finansinspektionens hemsida.

• http://www.ehandel.s...turor,3864.html se där....

• J0o ledsen över det var inte snabb nog Jojo. allt är inte så rent och fint som ni vill påskina dock. se ovan

• Dom har missat att inkassobolaget dom anlitar är ägt av dom själva.. Vi får väl som vad som händer helt enkelt.

• Björn Johansson - Jag förstår inte riktigt varför du hänvisar till den här artikeln. Vi alla vet redan vad denna tråd handlar om och vi vet att Klarna äger sitt egna inkassobolag. Det vi diskuterade var ifall detta har granskats av finansinspektionen - vilket jag då svarade att man lätt kan se att Klarna ligger på finansinspektionens lista genom att gå in på FIs hemsida.

• Om man läser så står det att dom har anmälningar på sig.. Ser inget om detta på FI. Kanske därför?

• Vi kan vända på det.. Du kan bevisa att FI tycker att det är ok att äga sitt eget inkassobolag som dom friskt och villigt skickar folk till.. Men det kommer du inte att göra förstås. Du vågar inte ens stå med det eget namn.. Orkar inte prata med påhittade personer generellt. Men det börjar bli lite mycket pajkastning utan ett uns av bevis för motsatsen från din sida.

• Ja, de har anmälningar på sig, men som sagt så granskas de kontinuerligt av finansinspektionen och jag har svårt att se att FI skulle missa något så stort som att de äger sitt egna inkassobolag. Det kan absolut vara så att de har missat det, jag kan ju inte vara hundra procent säker då jag inte jobbar för FI, men jag har väldigt svårt att se att något så stort bara har fallit mellan stolarna. Därför tror jag inte att Klarna har gjort någonting brottsligt genom att äga sitt egna inkassobolag, men jag kan självklart ha fel på den punkten. Det återstår att se.

• Pajkastning? Förstår inte varför du anser att det är pajkastning jag håller på med? Vi för en diskussion just nu där alla har rätt till sin egen åsikt. Du uttrycker din och jag uttrycker min. Jag har inte sagt att jag har bevis på att FI tycker det är OK. Jag har sagt att jag inte tror att FI skulle missa något så stort eftersom de granskar Klarna (och andra företag) kontinuerligt.

• ditt eget namn förstås.. Sen vill jag se att FI gillar att Klarna har ett högst tveksamt betalningssystem som tydligen fallerar lite hur som helst, men inkassokravet fallerar aldrig. :P

• Jag länka till högst relevant info som du inte ens läste ett ord av.. Utan hänvisa till FI där det inte står ett ord om detta på. Jag förstår inte hur du inte förstår det, och sen hänvisar till FI och att dom blir inspekterade av dom.. Det betyder inte att dom har rent mjöl i påsen dock. Det är där pajkastning utan bevis på motsatsen kom sig av. Vad du nu än heter.....

• " Ett inkassobolag som tar över andras fordringar måste vara godkänt av Datainspektionen. Företag får även skicka inkassokrav på sina egna fordringar, så kallad egeninkasso. Det är något många oseriösa aktörer gillar att göra, av den enkla anledningen att många skräms att betala vid ett inkassohot. För egeninkasso krävs inget tillstånd av Datainspektionen. Myndigheten har dock tillsyn även över dessa och ska se till att de följer inkassolagen."

axxat från : https://www.iis.se/l...som-foretagare/

Men som jag fattar det innebär det "inkassokrav" från Klarna? Inte ett helt annat bolag? Nåja.. Ögonen drar sig osökt till ordet oseriös.. tack och hej.

• Björn Johansson, varför kan du inte begripa att inkassokravet skickas med vanlig post?
    Alla kan välja att betala med kort så varför gör man inte det om man oroar sig för att få problem vid fakturabetalning. Som någon ovan skrev så skulle vi istället gynna NetOnNet och Komplett som inte använder Klarna. Sen insåg han att Komplett använder Klarna så därför skall vi förstås bojkotta dem också och handla hos NetOnNet som istället använder Resurs Bank för sina fakturor?

För knappt ett år sedan så pågick en liknande tråd på Flashback där skurken som utpekades var just Resurs Bank. Där förekom kommentarer såsom: "Jag börjar misstänka att detta jävla skojarföretag sätter i system att inte skicka ut fakturan för att sedan skicka påminnelsen vilket medför en jävla massa extra avgifter. Sen skyller de på postgången. Jag tycker det är extremt märkligt att Posten alltid lyckas "slarva bort" just breven från Resurs Bank."

Låter det inte lite bekant? Alltså, VEM FAN SKALL VI HANDLA IFRÅN om vi nu kräver att få betala mot faktura? Betala med kort så SLIPPER du problem, vilket du ju släv redan har påpekat. Vad fan é problemet???

Fler kommentarer från samma tråd:

"resurshyenor...

innan SMS lån kom fanns Resursbank... och de får kalla sig bank,

jag fattar inte att folk kan ha deras kreditkort, och till råga på allt ställer de höga krav på kreditvärdighet,

deras avgifter och krediter är de dyraste på marknaden och ändå får de nya kunder hela tiden "

"Det kan bero på att de har ofrivilliga kunder, eftersom de har satt i system att skicka ut kreditkort som inte är beställda och sedan ha mage och fakturera för dessa kort.

En smart person är aldrig kund hos resurs bank."

"när jag ser resursbankens logga då mår jag illa, jävla svin, för 10-15 år sen var resursbanken det enda alternativet på marknaden för privatpersoner, jag minns att jag betalade av nåt i 2 år utan att skulden minskade"

Tråden hänvisade även till denna länk: http://www.rejta.se/...619/resurs bank

Vad anser du själv om deras betyg där? De är ju butiker som har denna betalningslösning som TomasJohan196 anser att vi konsumenter skall gynna när vi nu skall bojkotta butiker som erbjuder faktura från Klarna och detta TROTS att de även erbjuder kortbetalning som ALDRIG leder till några inkassokrav.

Klarna klarar sig lite bättre bland de som klagar men BRA är det knappast. http://www.rejta.se/...rch_word=klarna

Nåja, 90% av de som kommenterar på liknande sidor har sökt sig dit för att avreagera sig så man skall knappast se det som en trovärdig källa.

Om du på Rejta kikar hur deras "Topprejtare" gör så inser du snart att här ligger en hund begraven?

http://www.rejta.se/profil/617746589

Kolla antalet och datumen. Känns det "äkta"?

Nej, räkna alltid med att andra på nätet är bedragare så minskar risken att bli lurad. Om du inte vågar betala med kort så se till att fakturan har anlänt när du fått dina varor och betala omgående. Annars får du skylla dig själv.

Kika på omdömen om detta företag: http://se.trustpilot.../www.infurn.com

De hade lika många negativa omdömen på Rejta tidigare men plötsligt försvann flera hundra negativa omdömen och man erbjöds bli "den första" att Rejta företaget.

Alltså, VEM skall vi lita på och VEM skall vi handlare anlita ifall vi vill erbjuda kunderna faktura men inte själva har råd att utföra kreditkontroller och driva inkassouppdrag?

• johan: Nu är det väl inga av dom som äger sitt eget inkassobolag misstänker jag. Jag har haft och göra med lite skojare på nätet, som påstår sig skickat både det ena och det andra. Men kan aldrig skaka fram kopior på sagda påståenden. Det har alltid slutat (båda gångerna.. låter som det är varje dag). Där jag tagit ut en avgift på slöseri av min tid + mobilsamtal. Det kan inte vara min sak att bevisa att jag inte fått något (rätt svårt med tanke på att dom gångerna man vill det har man inte fått något *duh*). Allt detta är mer än luddigt.. Allt jag kan säga är.. klarna äger sitt eget inkassobolag som tydligen väldigt sällan fallerar, man kan inte säga samma sak om deras betalningssystem, och jag som lekman reagerar på detta.. Kan inte förstå var det skapar en sån debatt... Detta borde vara sunt förnuft?

Givetvis finns det folk som klagar och inte sköter sig men antar dom slipper undan med undanflykter (undrar vart dom får det ifrån *läs vdns svar*). Men det är samtidigt svårt och bevisa att man fått ett mail utan ocr nummer tex. Det är inte upp till oss konsumenter och producera detta.. Man kan klistra och klippa i ett mail också.. Lite lättare för Klarna då att MOTBEVISA detta med ett mail med sagda ocr nummer osv. som skickats över vilken email server som helst med "timespams" o allt... eller?

• timestamps.. sry. Jag korrekturläser till och med.. Ändå slipper det igenom en massa fel. Ledsen för det.

• "Björn Johansson : Nu är det väl inga av dom som äger sitt eget inkassobolag misstänker jag."

Du "misstänker" man har som vanligt NOLL KOLL!
    Vem som äger Redainkasso framgår väl här?
    https://www.resurs.s...sursgruppen.jsp

Du läser tydligen heller inte vad jag skriver. Väljer du att betala mot faktura hos Klarna så har du alltid minst 10 dagar på dig att konstatera att du av någon märklig anledning inte fått nån faktura. Leverans av varan tar MINST 1 - 2 dagar och jag kan inte skriva ut följesedeln utan att fakturan skickas via e-post till kunden. Vilket tror du kommer fram snabbats, fakturan eller paketet?

När du funderat på detta så inser du säkert att det är HÖG tid att ifrågasätta avsaknad av faktura när godset kommer. Hade en sådan förfrågan från en kund om fakturan häromdagen då hon fått sin vara men inte nån faktura.

Det visade sig att hon hade glömt att placera en punkt mellan sitt för- och efter-namn i angiven mailadress. Det kunde jag snabbt åtgärda och skickade om fakturan (nu till rätt adress). För henne gick det bra eftersom hon var en INTELLIGENT kund.

Ibland får jag tillbaka mail med faktura pga felaktig adress. Då RINGER jag till kunden och ordnar detta. Då ligger det på MIG då jag ju fått tillbaka mailet.

Du skrev själv tidigare att det ANTINGEN är 100% rätt eller 100% fel?
    Hur skall jag tolka det då jag ständigt får betalt och bra omdömen från mina kunder? Du kanske hade FEL i ditt påstående......? ;)

• Jag kan också kommentera brev vs. email. Brev kommer fram och är tydligen alltid korrekta mm. Vilket också borde falla under sunt förnuft, annars har du deras ballar i ett skruvstäd. Där passar man sig för och scamma folk.. Lite lättare och "glömma" såna petitesser som ocr nummer i email, man kan alltid påstå att det har blivit fejkat... Men som sagt, väldigt lätt för Klarna och bevisa motsatsen . Detta har varit mitt "försvar" mot skurkföretag som säger sig skickat både det ena och det andra och att jag skrivit under dittan och dattan (nej det hade jag inte, och givetvis hade dom inga kopior eller original på detta heller). Bevisa att NI har skickat dittan och dattan annars blir det polisanmälan. Tog skruv båda ggrna. Med Klarna kan man då göra samma antar jag.. Kräv bevis på att dom skickat emails (som sagt det är lätt för dom att skaka fram). Annars blir det en polisanmälan (när inkassokraven mot förmodan dimper ner utan ett skit innan).

• en länk läser jag mer än gärna.. men dina 100 eller vad det var? nä du... Jag skrev också misstänker dvs. att jag inte visste med säkerhet.. Det var inte inbakat i 100 länkar dock...

• "Du skrev själv tidigare att det ANTINGEN är 100% rätt eller 100% fel?
    Hur skall jag tolka det då jag ständigt får betalt och bra omdömen från mina kunder? Du kanske hade FEL i ditt påstående......? ;) "

Men ge dig nu... om en säger att han/hon inte fått ocr nummer, och nästa säger att det aldrig har hänt, betala räkningen ditt sossfall (var väl vad man kunde utläsa av svaret som gavs). Min 100% rätt eller 100% fel grundades i att ett data system inte willy-nilly missar ett ocr nummer här och där.. Skulle det mot förmodan göra det, skulle alla drabbas av det... Snacka om att inte läsa..

• "Björn Johansson 10 min sedan

en länk läser jag mer än gärna.. men dina 100 eller vad det var? nä du... Jag skrev också misstänker dvs. att jag inte visste med säkerhet.. Det var inte inbakat i 100 länkar dock... "

Nu fanns det bara 1 (EN) länk i inlägget som du bemötte och det gick till Resurs Bankens koncern där det tydligt framgår att de även äger sitt inkassobolag.

Hur många fler än Resurs Bank och Klarna kan du räkna upp som erbjuder leverans mot faktura? Skall ni bojkotta ALLA webbutiker som erbjuder leverans mot faktura?

Vem TVINGAR er att välja faktura-alternativet?

"Min 100% rätt eller 100% fel grundades i att ett data system inte willy-nilly missar ett ocr nummer här och där.. Skulle det mot förmodan göra det, skulle alla drabbas av det... Snacka om att inte läsa.."

Och då 99,9% av Klarnas kunder betalar korrekt så drar vi alltså slutsatsen.....?
    Läste du verkligen vad jag skrev? :D

• Som sagt det är väldigt lätt att få detta att försvinna. Bevisbördan är på Klarna att säga tex. att nej min vi skicka faktiskt ett email. MED ocr, och hänvisar till epost server och header osv.

Många börja med emails i tron på att dom kunde komma undan med att ljuga (rätt svårt om du har det på ett papper). Men som sagt lika lätt och kräva bevis på vad dom säger även med emails *tips* Det är därför dom lägger sig så lätt när ni ringer... Hela detta upplägget är grundat på att folk inte tror dom kan bevisa att dom inte fått ett email tex. och bara betalar (vilket dom inte kan heller).. skurkfasoner, fy skäms på er.

• "Nu fanns det bara 1 (EN) länk i inlägget som du bemötte och det gick till Resurs Bankens koncern där det tydligt framgår att de även äger sitt inkassobolag. "

Du "misstänker" man har som vanligt NOLL KOLL!

så nu har vi gått över till drömlandet... där jag har fel och inte läser länkar som inte har länkats än.. Jag är kanske inte helt dum i huvudet, men läsa länka jag inte sett än.. Nej det kan jag inte.. Länkar som faktiskt var där är en massa rejta länkar vilket jag skiter i eftersom det inte har med saken och göra.

• Hur bevisar man att man har skickat en faktura via snigelposten?
    Har posten loggfiler som dokumenterar alla brev och deras innehåll?

E-post går däremot att spåra mellan webbservrar men det är inte det intressanta här. Det intressanta är att det finns idioter som inte reagerar när godset kommer INNAN fakturan då de i Klarnas fall skickas INNAN DHL ens har varit här för att hämta godset. Jag MÅSTE skicka fakturan för att få ut deras följesedel. Skickar jag med egen följesedel så kan jag förvisso "glömma" att skicka fakturan med det gynnar bara kunden eftersom 14 dagar börjar räknas först EFTER att jag BEVISLIGEN har skickat fakturan.

Är det nåt som du fortfarande inte begriper?

• "Björn: så nu har vi gått över till drömlandet... där jag har fel och inte läser länkar som inte har länkats än.. Jag är kanske inte helt dum i huvudet, men läsa länka jag inte sett än.. Nej det kan jag inte."

Det har jag inte påstått att du kan men alla som följer denna konversation inser att du sitter och fantiserar.

Extra roligt blir det när du i ditt inlägg om 100 länkar längre ned i texten förklarar varför du skrev "misstänker" vilket var något som jag ifrågasatte i inlägget som du påstår att du inte hade läst? :)))))))

Vilken jävla clown du är! :)

• Vad är det DU har så svårt att fatta då? Folk (kanske några av dina stackars kunder) säger sig inte fått några emails eller sms.. Kallar du dina kunder för lögnare? Som sagt lätt för Klarna och bevisa motsatsen, men ändå verkar dom släppa alla krav på folk som klagar (undrar varför). Och detta är inte intressant för vem? dig? Nej jag antar inte, du borde kanske se till att aldrig avslöja namnet på din e-butik någonsin... Borde inte du kunna mer om post osv. än mig? Något sätt måste det finnas för att bevisa att även post blivit skickat. Men innan du hänvisar till en länk du inte länkat än... Så har jag ingen aning om hur.

• umm ditt inlägg var på något jag skrev innan? jag kanske är en clown.. men upp till bevis...

• idag 13.09
    johan: Nu är det väl inga av dom som äger sitt eget inkassobolag misstänker jag.

Sen läs ditt inlägg 2 under min misstanke post.. måste vara jobbigt o kalla någon en jävla clown när det en själv som är en...

• Kul och läsa dock.. Jag menar vilken kaliber av folk som gillar Klarna.. Som helt utan självkritik ger sig ut på nätet där allt man skriver sparas, och sen påstår en massa som är lögner... Eller missa jag något?

• "Björn: Vad är det DU har så svårt att fatta då? Folk (kanske några av dina stackars kunder) säger sig inte fått några emails eller sms.. Kallar du dina kunder för lögnare? Som sagt lätt för Klarna och bevisa motsatsen, men ändå verkar dom släppa alla krav på folk som klagar (undrar varför)."

De släpper kraven för de som klagar eftersom det är uppskattat av både kunder och webbutikerna. Frågor på det?
    Däremot så släpper de inte kraven på de som INTE klagar. Ologiskt? :)

Jag tvingar ingen att välja faktura som alternativ men OM de gör det så förväntar jag mig att de HÖR AV SIG om de INTE får den utlovade fakturan. Att sitta hemma och hoppas på att de helt skall slippa betala är bara korkat.

I denna tråd har det förekommit de som hävdar att detta har hänt dem ett flertal gånger och att de fått straffavgift varje gång. Hur korkade måste inte dessa individer vara? :)

Varför borde jag veta mer om post än dig? Förvisso har jag jobbat som brevbärare och tidningsbud i ungdomen och vet att INGET företag kan garantera att ett brev delas ut. Jag kanske tömmer väskan i en container för att bli klar snabbare? Så gör ju många reklamutdelare.

Av denna anledning finns något som heter "Rekommenderade" brev. Betydelsen är alltså INTE den som du förmodligen tror. ;)

Om du vill ha bevis för ordningen som inlägg har postats i denna tråd så föreslår jag att du scrollar uppåt (för du vet väl att man kan det?).
    Du kan för säkerhets skull få en länk hit: http://borsforum.svd...ktioner/?p=6280

• Nu har jag gett bevis på att du är full av skitsnack.. Bryr mig inte om vad mer du har att ljuga om efter det. Den länken gör inget.. och det finns inget om din länk över min misstanke post 13:09... Den du hänvisa till 2 posts under..

måste bara försöka visa dig vilken jävla clown du är.. Men jag misstänker att det inte finns hjärnceller nog till det.

"Däremot så släpper de inte kraven på de som INTE klagar. Ologiskt? :)"

Hur är det ologiskt när man tänker tanken att kanske det är nått fuffens med det. Men men... Varför i helsike skulle dom släppa krav på folk dom scammat och inte säger flaska? Det är nått som inte står riktigt rätt till med dig.

• Vem väljer att avbetala en bok från Adlibris i 36 månader. En bok som kostar under 200 - Betald för flera år sedan. Återstår 9 kronor.
    Vem väljer att göra samma sak med ett par handskar för 393 -
    Betald för flera år sedan. återstår något över hundra kronor.
    En fotoryggsäck för 1500- valde 3 månaders alternativet. Den ligger fortfarande som avbetalning, sen flera år tillbaka.
    Igår var jag i kontakt med Klarna, det var då jag fick veta om ALLA mina 36 månaders avbetalningar. Vilka jag inte valt! Mer än i ett fall. Så, det är inte enbart faturamygel på ( o) seriösa Klarna. Har försökt få detta löst via telfon och mail. Inte då. Det är jag som absolut störtgillar att välja 36 månadres alternativet, om så varan bara kostar 150 -

• Titta det du såg över här heter svara på tal.. Inte komma med mer idiotiska kommentarer. Du har ännu inte svarat på något av det jag sagt mer än att komma med mindre smarta kommentarer och sedan lögner som är lätt att bevisa. Klarna måste vara stolta över att ha dig som supporter.... *brrrrr*

• shh venus allas våran baneman johan kommer att komma med nått som får oss att baxna nu. Sen att inget av det stämmer är av mindre vikt.. Jobbar hab på Klarna? Vem vet... :P Nu tackar jag för mig...

• idag 13.09 : johan: Nu är det väl inga av dom som äger sitt eget inkassobolag misstänker jag.

idag 13.29 : Du "misstänker" men har som vanligt NOLL KOLL!

idag 13.35 Björn : en länk läser jag mer än gärna.. men dina 100 eller vad det var? nä du... Jag skrev också misstänker dvs. att jag inte visste med säkerhet..

Du hann skriva 2 inlägg efter mitt som postades 13.29 och hänvisar i det andra till när jag hånade dig för att ha NOLL KOLL. Du menade att du inte PÅSTÅTT "med säkerhet" att något var på ett visst sätt.

Jag tror inte att nån annan har svårt att förstå vad jag menar.
    Jag beklagar dock att jag kallade dig för clown. Clowner är roliga och inte så jävla pinsamma. ;)

• Kan inte någon av er jämföra den andra med Hitler snart så vi får det överstökat?

• Du hänvisar FORTFARANDE till en länk EFTER min misstanke... 13:09 är FÖRE 13:29 lär dig klockan. Du kan inte vara så här jävla dum i huvudet på riktigt kan du?? Googla självkritik och läs på lite...

Spelar det någon roll när jag förklarade vad misstanke innebär.. Du posta en länk efter att jag gjort det, hänvisar till det, och kallar mig en jävla clown.. Det här börjar blir riktigt kul på riktigt.

• "Björn: Titta det du såg över här heter svara på tal.. Inte komma med mer idiotiska kommentarer. Du har ännu inte svarat på något av det jag sagt mer än att komma med mindre smarta kommentarer och sedan lögner som är lätt att bevisa."

Ställ ifrån dig flaskan nu och kom in i matchen. :)
    Klockslagen bevisar vem som har rätt och kan du "lätt" bevisa någon lögn så väntar vi med spänning på dina patetiska försök. :)))

Snart kommer väl Aschberg och gapar om näthat här också? ;)

• Nä jag gillar att försöka förstå hur folk med en 1-årings IQ försöker förklara nått, och helst då med lögner till råga på allt.. SEn kallar andra dumma i huvudet.. Jag bara älskar dessa idioter... Jag känner mig smartare än jag är då.. Men eftersom det bara är patetiskt nu, och allt detta kommer väl att raderas antar jag.. Han är Hitler på ett sätt.. Hans självkritik är på samma nivå som han.. Vi kommer att vinna... lol

• Jag har aldrig haft problem med klarna (använder flera gånger i månaden). De är tydliga med att du i vissa fall bara får fakturan på mejl. Om du är osäker, vet att du köpt nåt men inte betalat, är det lätt att logga in och kolla din skuld. Där kan du själv skjuta upp ditt datum om mejlet försvunnit när du raderat/skräppost och du missat förfallodagen. Har talat med deras kundtjänst och de har varit supertrevliga. Förhoppningsvis har du koll på att du köpt något på faktura när det är dags att betala och jag har i alla fall fått samtliga fakturor.

Jag är supernöjd att det här smidiga alternativet finns när man ska handla på nätet. Jag tycker att de positiva rösterna också måste höjas och höras, det är absolut jättetråkigt att det har blivit fel för vissa kunder men att SVD endast belyser de negativa kommentarerna i artiklarna är tråkigt och enligt mig inte särskilt objektivt.

• Så du påstår på fullt alvar att 13:29 är före 13:09 vilket du hänvisar till med en länk jag inte läst? hahahaahahahahaahah fy fan du är för go.... Klarna förtjänar dig...

• Johanna Henriksson: En del har sagt att dom inte fått email(s), SMS eller på sitt klarna konto, lite svårt och kolla upp skuld då tycker du inte? Var tydligen inte så svårt att skicka ut ett inkassokrav dock.. Det är väl typ sånt som diskuteras här.

• "Björn: Du hänvisar FORTFARANDE till en länk EFTER min misstanke... 13:09 är FÖRE 13:29 lär dig klockan. Du kan inte vara så här jävla dum i huvudet på riktigt kan du??"

Nej, jag var ju tvungen att vänta på ditt inlägg innan jag bemötte det. Därför är det alltså helt naturligt att mitt SVAR på ditt inlägg kommer EFTER ditt inlägg.

I mitt svar så visade jag tydligt att det som du MISSTÄNKTE var fel.

Du svarar då att du inte tänker läsa mina 100 länkar och att du skrev MISSTÄNKTE eftersom du inte kunde veta säkert.

Därmed bevisade du att du hade läst mitt inlägg eftersom du annars knappast hade försvarat ditt bruk av ordet MISSTÄNKTE som jag hånade.

Senare när jag svarade att det bara fanns 1 (EN) länk i kommentaren som du bemötte 13.35 (alltså 6 minuter EFTER mitt inlägg) så skrev du att det inlägget kom EFTER ditt påstående om 100 länkar?

Nu hänvisar du till ett inlägg från 13.09 som är fullständigt ointressant eftersom du DÄR inte gapar om några 100 länkar. ;)

Det glädjer mig att du anser att detta "börjar blir riktigt kul på riktigt" eftersom det beskriver dig ganska väl och påminner mig om en annan Björn som jag känner. ;)

• Björn - Är du ute på krigsstigen idag? Låt folk uttala sig och låt folk vara nöjda med Klarna också. Bara för att du med flera är missnöjda så behöver väl inte alla vara det? Jag är säker på att Johanna Henriksson har läst igenom vad som har hänt i tråden men hon vill, precis som några andra i den här tråden, lyfta att det även finns nöjda kunder som använder sig av Klarna.

• Björn: Är du med i detta forum för att dela med dig av dina erfarenheter eller för att bråka/ha något att göra? Tycker inte du har tillfört något förutom att hetsa.

Jag som konsument borde ha koll på om jag använt mig av klarna som tjänst. Personligen har jag läst att folk missat/inte fått e-mejl och sms men inget om sin egen sida hos Klarna, här kan jag absolut ha fel men JAG efter att ha använt Klarna flitigt i 1 år har inte haft svårt att uppfatta villkoren och som VD:n säger så är det en väldigt liten del (%) av kunderna som berörs av tekniska problem.

• Men läs vad du och din hjärntrust skriver...

Johan.. men jag hänvisar till en länk efter att du sagt ditt, sen så gör jag ,ig lustig över att du inte läst min länk som jag inte hade postat då-- Och vad du än säger så har jag rätt..... 13:29 när jag posta den länken jag hänvisa till ett inlägg postat 13:09 är inte efter utan på något sätt före GO KLARNA! eller nått... Nu har jag fått nog av idioter för idag.

Dom får naturligtvis vara nöjda. men inte med motivering "det har aldrig hänt mig, så sluta gnäll" typ av kommentarer.

• Björn: Min kundnöjdhet motiveras självfallet av mina erfarenheter.. Precis som många kommenterar att de är missnöjda pga deras erfarenheter.

• De får vara nöjda med vilken motivering de än vill ha. Du har absolut ingen rätt att bestämma vilket som klassas som en "godkänd" motivering för andras åsikter.

• Johanna Henriksson ok jag ska vara saklig, du verkar inte hålla på att ljuga stup i kvarten iaf.

"Jag som konsument borde ha koll på om jag använt mig av klarna som tjänst."

Det borde väl alla ha?

"Personligen har jag läst att folk missat/inte fått e-mejl och sms men inget om sin egen sida hos Klarna"

Deras sida är väl att dom inte fått några meddelanden och åker på inkassokrav?

"JAG efter att ha använt Klarna flitigt i 1 år har inte haft svårt att uppfatta villkoren och som VD:n säger"

Det verkar inte dom flesta här heller ha svårt att uppfatta... Dom säger sig inte fått email(s), SMS, eller nått på sitt klarna Konto. Eller är det nått mera sätt du vet om som ingen här vet?

• Och självfallet får du gilla vad du vill, men motivera saker som inte objektiva för att för att andra upplever det helt olikt än du om en sak är lite väl mycket. För mig i alla fall. Jag har personligen inte använt mig av Klarna. Men när jag ser alla dessa "problem" och sen får reda på att dom äger inkassobolaget... Finns rolig läsning på nätet, och ingen vd där som är så ledsen finns att finna.. Men det är bara något skitforum någonstans så (gissar jag).

• Björn: Absolut borde man ha koll på det så om man inte fått en faktura av misstag så kanske man borde logga in på sin sida. Man har en egen sida på klarna där man kan logga in och se sin nuvarande skuld, vad man betalat tidigare månader, skjuta upp betalningsdatumet etc.
    Jag menade på att det just nu låter som att 98% har haft dåliga erfarenheter av Klarna för att det är de som yttrar sig, men i själva verket är det en liten del procentuellt som tyvärr blivit drabbade enligt VD:n.

• "Björn: En del har sagt att dom inte fått email(s), SMS eller på sitt klarna konto, lite svårt och kolla upp skuld då tycker du inte? "
    Det är givetvis tråkigt att något blivit fel så att de varken fått mail eller sms men tror du på allvar att skulden inte ens framkommer på deras Klarna konto?

OM nu detta (mot förmodan) har drabbat NÅGON så har det väl med din logik drabbat 100% eftersom "ett data system inte willy-nilly missar ett ocr nummer här och där" (som du själv skrev tidigare).

Visst så KAN detta ha hänt NÅGON individ men VARFÖR försöker ni negativa få det till att Klarna MEDVETET försöker blåsa ALLA sina kunder?

I mina ögon så är ALLA som väljer att köpa på avbetalning förlorare (men det begriper de inte alla själva) och de som väljer att betala mot faktura har även SJÄLVA ansvaret för att se till att de verkligen OMGÅENDE vid leverans får fakturan. Om de gör detta så kommer de aldrig att få några påminnelser. Gör de inte det......what can I say?

Jag har SJÄLV fått betala påminnelseavgift till Klarna på 60:- när jag handlade från Animail. Jag hade missat att jag fått fakturan (eller så hade jag kanske aldrig fått den?). Man får så jävla mycket spam från Animail så man slänger ofta sådana mail utan att läsa allt.

Efter detta så betalar jag ALLTID med kort hos dem (trots att de har Klarna). Jag kom inte på den idiotiska idén att bojkotta Animail för att handla hos nån annan. Det blir inte dyrare så vad är problemet?
    Om animail inte kan bevisa att jag emottagit försändelsen så kan jag ÄNDÅ kräva tillbaka pengarna.

Jag hävdar inte att det är OMÖJLIGT att Klarna medvetet försöker få folk att välja avbetalning och att de säkert inte gråter om nån betalar försent. Det ÄR lönsamt med inkasso (speciellt om man äger inkassobolaget själv) men misstänker man bedrägligt beteende skall man kontakta finansinspektionen eller polisen och inte sätta dit alla webbhandlare för de har VERKLIGEN inte så många alternativ att välja mellan.

• Det är en artikel som ifrågasätter Klarnas metoder, folk som kommer och kommenterar är väl sådana som har blivit blåsta av dom på något sätt. Lite svårt att se det roliga i att du tex. inte blivit det, så objektiviteten är "in the eye of the beholder".

• Johan jag vet att du har svårt att hänga med i diskussionen. Ett argument (mitt och andras antar jag). Är att ett datasystem inte kan missa ett ocr nummer här, eller inte skicka ett mail eller sms, eller nått på deras konton. OM så vore fallet (och här kommer den där 100% grejjen du har väldigt svårt att fatta in), så borde det ske för alla eller hur? Nu sker det inte för alla, och då kan man spekulera i hur tusan det kan ske bara för ett fåtal. Sen hör man att dom äger inkassobolaget dom skickar dessa stackars satar till... Då känns det hela än mer olustigt minst sagt.

• "Björn: folk som kommer och kommenterar är väl sådana som har blivit blåsta av dom på något sätt"

"Björn: Jag har personligen inte använt mig av Klarna."

Den som skrivit MEST skit om Klarna här är ju någon som erkänner att han helt saknar egen erfarenhet? Trovärdigt? I beg to differ!

• JojoAndersson: Jag hade kontakt med "kundtjänsten" på Segoria och då berättade hon vilken adress hon hade skickat räkningen till, och jag meddelade att ja men den adressen angav jag inte vid köp. Hon sa då att men den är reggad här sen 2år tillbaka, och jag sa då att men jag angav ju en ny adress vid mitt köp, men det spelade tydligen ingen roll, man måste logga in på sitt Klarna konto för att se detta. Detta strider mot datalagen som säger i princip att om man håller ett kundregister så är man ANSVARIG att se till att man har aktuella uppgifter, tex adresser osv. Hon som jag pratade med menade att det är så vi gör. Både datainspektionen samt finansinspektionen tyckte att det var fula metoder, samt olagligt. Dessutom skickade man ett inkassobrev som helt och hållet strider mot god inkassosed som Segoria är SKYLDIGA att följa. Allt finns på band hur som helst. Dessutom har jag på band när man LOVAR att ta bort alla avgifter samt att man ber mig tusen gånger om ursäkt i princip, sen har jag en mailkonversation där dom ljuger för e-handlaren som jag handlade av och menade att avgifterna var för ett annat köp, ett köp som inte ens existerar i verkligheten, tycker du att detta verkar vara seriöst på allvar?

• Johan: Trovärdigt? Är du mer trovärdig som är i andra änden då? Du bara fortsätter att sparka dig själv på pungen. Som jag sagt innan... Jag tror ingen är så dum att dom tror att en räkning eller vad du än månne vara, bara genom att "missa" en räkning. Jag tror dom flesta vet att det vankas saltning av räkningen som heter duga då. Men du har säkert en annan uppfatting.. vad hette din e-butik? Du ville inte svara på det va?

• att räkningen ifråga försvinner. Det olustiga i det hela är att det är en massa ursäkter, så det är något "galet" på deras sida eller hur? Men om det är en som ringer och klagar så gör säkert 99 inte det. Och inkassokrav som aldrig kommer på villovägar som fram (även fast det tydligen inte står något ens på deras konto). mystiskt värre...

• Med "så vi gör" menar jag att inte använda den nya adressen utan hellre använder en adress som är 2, 5 eller 10 år gammal oavsett vilken adress man är folkbokförd på eller vilken adress man angav vid köpet.

• Tror en annan artikel som tog upp sådana här fasoner som oseriösa företag. Har du på band att dom tabbat sig, polisanmäl. Skulle jag göra alla gånger.

• "Björn: Nu sker det inte för alla, och då kan man spekulera i hur tusan det kan ske bara för ett fåtal."

Tja, kör man en av de största Open Source lösningarna PrestaShop så kan handlaren ha glömt att antingen förhindra att faktura skickas eller att på den tydligt ange att det INTE är en faktura utan att denna skickas från Klarna.

När kunden har avslutat sin beställning och väljer att gå vidare till kassan så tror webbshoppen att allt är klart och skickar sin faktura trots att kunden i detta läge slussas vidare till Klarna i en iFrame.

Den fakturan som de isåfall får innehåller inte ett ord om Klarna och har heller inget OCR-nummer eller betalningsvillor. Detta förhindrar dock inte Klarnas fakturan från att skickas så kunden borde i dessa fall få 2 fakturor snarare än ingen. ;)

"Björn: Sen hör man att dom äger inkassobolaget dom skickar dessa stackars satar till... Då känns det hela än mer olustigt minst sagt."

Detta kan vi vara överens om men kan du hänvisa till NÅGOT företag i denna bransch som INTE har ett eget inkassobolag när t.o.m. varenda blufföretag som skickar bluffakturor har egna inkassobolag. Resurs Bank har eget, Payex har eget, alla som använder Visma affärssystem kan även utnyttja Visma inkasso.

Anledningen till att man driver inkassobolaget själv beror väl på att det är en lönsam bransch så varför låta nån annan tjäna dessa pengar?

Men visst, chansen att bli rättvist behandlar minskar sannolikt.

• Jag antar dom flesta har det ja (inkassobolag). Men jag tror inte alla ligger på topp när det gäller att skicka sina kunder dit, och på vad det verkar som ytterst tveksamma grunder. Så dom blir inte mindre tveksamma när dom skickas dit för att mjölkas lite mera (jo jag tar mig friheter här, men så känns det för mig iaf), i ett dotterbolag (antar jag).. Eget vinstintresse i att få folk att missa betalningar.. Trodde inte detta var möjligt i Sverige... USA möjligtvis men här?

• Björn Johansson: Det var inte dåligt vad tid och energi du lägger på att klaga på något du enligt egna ord aldrig använd själv... Du kanske borde testa tjänsten, men då skulle du säkert se att den oftast fungerar fint såvida man betalar sin räkning förstås!^^

• Säger inte att alla skulle göra det... Men om möjligheten finns, finns det folk som är villiga att utnyttja det. Skulle vara intressant att få uppföljning på hela saken. Kunde för mitt liv inte tro detta var lagligt :P

• "Björn: Är du mer trovärdig som är i andra änden då? Du bara fortsätter att sparka dig själv på pungen."

Andra änden? Jag har ju beskrivit att jag har stor erfarenhet av Klarna som KUND och att även JAG har fått betala påminnelseavgift. Dock så ansåg jag att det var ett bekvämt sätt att betala på och när jag skulle välja betalningslösning till min egen webbshop så föll valet helt naturligt på Klarna då nästan alla seriösa företag som jag handlar ifrån (Animal, Komplett, Webhallen, CDON.COM, Dustin, Coolstuff.se, Stadium, Fyndiq, Ginza, Naturkompaniet.....och 18 000 ANDRA butiker) använder just Klarna.

Med så många kunder är inte jag överraskad ifall det blir fel för många men att därför dra slutsatsen att jag skall bojkotta alla företagen som jag räknade upp (och övriga 18 000) vore ju helt befängt.

Jag frågar IGEN! Vilket företag skall jag anlita för att erbjuda kunderna köp mot faktura? Själv kan jag ju inte ta kreditrisken.

• Claes7508 jag har nått som kallas empati. och du visar bara att du inte läst mer än det du velat se (eller kan förstå?). Det handlar inte om att inte betala räkningar... Och ännu en ansiktslös person som gjort en FB profil för han/hon inte vågar stå för sina åsikter *yawn*

Jag har råkat ut för liknande från andra skojarföretag, så jag har väl använt det på sätt och vis? Säkert nån vansinnesförklaring du kan dra som säger något helt annat.. Dazzle me.

• Först är du kund, sen några meningar ner är du handlare... Antar att jag inte hinner med i dina svängar. Skriv in 1+1= på en miniräknare 1.5 miljoner gånger sen rapportera hur många gånger svaret inte vart 2. Nu tar du ut 2 och lägger in oops inget ocr nummer, eller vi skiter i vilken adress du har, du har den vi säger att du har........ Vilket kommer till 0 gånger antar jag. Nu.... Säg att din miniräknare också råkar äga ett inkassoföretag... hehe...

• För en stund sedan fick jag tala med en trevlig människa på Klarna. Felen är åtgärdade och därmed återgår jag till min vanliga lunk. Mer än lite lättad!

• Najs. tänk på all som inte ringer dock (borde vara en del efter kommentarer här och på otaliga forum). Ta betalt för din tid + teleräkning... Alltid kul och göra det.

• "Björn: Först är du kund, sen några meningar ner är du handlare... Antar att jag inte hinner med i dina svängar."

Nej, vad var det du skrev om IQ som en 1-åring tidigare?
    Det är nog vad som krävs för att man skall begripa att en webbhandlare även kan vara kund privat hos andra företag.
    Jag ber om ursäkt för att jag överskattade din ålder.
    Fortsätt nu och lek med din miniräknare, det kan du nog behöva. :D

PS. Har du noterat att det verkar vara samma personer som gnäller här som på andra forum (t.ex. IDG)

• @ M214
    Problemet med alla som ska sitta och försvara Klarna och i samma vända skylla på att det är folk fel som inte har koll på fakturor och det blir helt fel när man inte kan uttala sig om vad andra har haft för upplevelser. Bara för att DU inte har haft problem med Klarna så betyder det inte att andra har haft det. Själv fick jag ett brev från Klarnas inkassobolag fastän jag hade betalat en faktura i god tid! Hur de har kunnat missat det är ett j-kla mysterium! Ringde inkasso och han jag fick prata med kunde gå in och kolla på mitt konto och redan då såg han att inkassobrevet skickats ut felaktigt. Är inte det sånt de borde kolla INNAN de skickar ut inkassobrev till folk? Givetvis finns de dem som missar att de fått fakturan och som glömmer att betala etc, men det går fortfarande inte att frångå att Klarna bör se över sina rutiner ordentligt, särskilt när det gäller att skicka folk till inkasso som redan har betalat!!

• Kan också nämna igen att min sambo inte fick en faktura alls från Klarna, varken på mailen, sitt Klarna konto som man kan logga in på, sms eller via vanlig post och när han ringde upp Klarna för att ordna upp detta så hade de inge svar på hur det hade gått till! Så det händer minsann att folk inte får någon faktura någonstans överhuvudtaget.

• Ella L : Har NÅGON här påstått att inga fel har begåtts av Klarna?
    Det är mycket riktigt märkligt att de skickat inkasso till dig om du redan betalt för "länge sedan". Speciellt märkligt är det då jag inbillar mig att inga sådana brev går ut genom manuell handpåläggning utan att man kör ett utskick till alla som står som obetalda och att hundratals får inkassobrev tillsammans med dig.
    Frågan är alltså VARFÖR din faktura stod kvar som obetald? Tja, det är ju inte så viktigt då du inte lär ha några problem med att styrka att du har betalt (om du inte gjort det kontant på posten och slängt kvittot).

Om Klarna SÄRSKILT borde se över rutinen för att markera fakturor som betalda beror väl på ifall det är många (förutom du) som råkat ut för detta. Du är trots allt den första som jag ser nämna detta och då är det knappast högprioriterat och kanske något som beror på en individs misstag snarare än ett företags moral, eller hur?

Det finns hundratals gånger fler missnöjda Volvo-ägare än Ferrari-ägare men det behöver inte innebära att Volvo har som policy att missköta sig mot kunderna. Det KAN eventuellt bero på att det finns TUSENTALS fler Volvo-ägare eller vad tror du?

Att de flesta stora webbhandlare på nätet använder Klarna gör ju att antalet kunder blir gigantiskt med 1,5 miljoner köp per månad. Självklar kommer kanske några promille av dessa kunder bli missnöjda och det skulle i antal innebära 25 - 50 sura kunder per år.

Hur många av de som gnäller nu har haft problem de senaste 12 månaderna?
    Tja, det är svårt att veta men vi måste ha lite proportion på saker innan vi gapar om att vi skall bojkotta företag som Animal, Komplett, Webhallen, CDON.COM, Dustin, Coolstuff.se, Stadium, Fyndiq, Ginza, Naturkompaniet m.m. bara för att de använder Klarna när klagomål även finns mot deras konkurrenter på marknaden.

Se exempel här: https://www.flashback.org/t1942188p2

Där gnälls även om att ägarna till OnOff och Siba även äger Resurs Bank som i sin tur äger Inkassoföretaget som affärerna använder sig av. Som sagt, att lägga allt krut på att anklaga Klarna känns inte rättvist och speciellt inte om man hänvisar folk till att handla av lika goda kålsupare. ;)

• "Ella: Kan också nämna igen att min sambo inte fick en faktura alls från Klarna, varken på mailen, sitt Klarna konto som man kan logga in på, sms eller via vanlig post och när han ringde upp Klarna för att ordna upp detta så hade de inge svar på hur det hade gått till! Så det händer minsann att folk inte får någon faktura någonstans överhuvudtaget. "

Om fakturan inte finns på kontot så har säljaren inte meddelat att varan har levererats och ingen påminnelse lär då komma på betalning.

• Sorry, skrev 25 - 50 sura kunder per år när jag menade 25 - 50 TUSEN sura kunder per år. ;)

• Alltså, 1 promille av 1,5 miljoner x 12 månader = 18 000
    "Några" promille är enligt mig fler än ett par men mindre än 5.
    3 promille av deras kunder per år är alltså 54 000 och 4 promille blir 68 000 fast så många har förvisso inte klagat här eller på andra forum.

Sen får vi inte glömma bort att 996 eller 997 promille är betydligt fler individer. ;)

Nu är dessa siffror givetvis inte individer utan köptillfällen och många gör ju fler än 10 köp med Klarna per år, Nästan alla stora företag använder dem och även många små (som t.ex. jag).

• Johan Å:

Ifall du ska svara på mitt inlägg så kan du hålla dig till det JAG har skrivit och inte sväva ut och börja prata om saker som jag inte ens har skrivit. Jag har inte nämnt något om att bojkotta företag eller ens gått in på en diskussion hur många kunder det är som råkat ut för detta då de är rätt irrelevant för mig. Det är väl rätt självklart att ju fler kunder ett företag har desto större blir risken för att de finns fler kunder som blir missnöjda så jag förstår inte ens varför du ska förklara någonting för mig som jag redan vet.

Jag har förutom ovan händelser sagt att jag är väldigt nöjd med Klarna, dock så tycker jag de kan förbättra vissa saker som jag också nämnt. Eller får man inte komma med konstruktiv kritik eller ha synpunkter på ett företag enligt dig? Jag tror inte Klarna ha satt det i system att inte skicka ut fakturor och givetvis ligger den mänskliga faktorn bakom många misstag också - det jag vill poängtera att Klarna kan ta åt sig en del av den kritik de har fått och faktiskt bli bättre på vissa saker.

Givetvis handlar det om personligt ansvar också för de människor som inte uppmärksammat att de får sina fakturor via mailen istället för post och de som faktiskt glömmer bort att betala. Sen kanske de borde bli en bättre kommunikation mellan e-handlare och Klarna då jag tror en del misstag som i min sambos fall beror på att e-handlaren ej har meddelat till Klarna att produkten har skickats och som i mitt fall att jag har betalat. Och det ligger ju inte bara hos Klarna utan hos e-handlaren också. Men jag tycker det finns utrymme för förbättringar. Och e-faktura vore en utmärkt sådan.

• Ella L, det var inte meningen att du skulle ta åt dig av mina "utsvävningar" men det är vad många här har propagerat för.

Vad gäller det som du skrev i ditt senaste inlägg så är det INGENTING som jag inte håller med dig om. Om jag ändå skall försöka hitta nånting att invända mot så är det endast en del av detta:

"att e-handlaren ej har meddelat till Klarna att produkten har skickats och som i mitt fall att jag har betalat."

E-handlaren har koll på vad som har skickats och kan göra misstag där. E-handlaren har dock ingen koll på om NÅGON kund har betalat eftersom de enda pengar som de får kommer från Klarna (oberoende av om kunden har betalt eller ej).

Som e-handlare så får jag alltid betalt på en tisdag 2 veckor efter leverans. Det innebär att man får betalt efter 15 dagar om leverans sker på en måndag och efter 11 dagar om man levererar på en fredag.
    Detta betyder att Klarna "i snitt" ligger ute med pengar i 2 dagar gentemot varje e-handlare om alla kunder betalar i tid. Tror de får in pengarna mycket snabbare ifall kunden betalar med kort så i praktiken ligger de inte ute med några pengar alls och skulle i praktiken kunna tjäna pengar UTAN att ta ut 3% av köpesumman i avgift på oss e-handlare och sen omkring 800:-/månad för tjänsten.

Visst kostar det mig mycket pengar men förlusten skulle troligtvis bli större om jag litade på folkets ärlighet och skötte faktureringen själv. Så illa är det tyvärr med folks betalningsmoral. Det krävs nästan lite "MC-gängs fasoner" för att de skall orka bry sig om att göra rätt för sig.

De flesta känner folk privat som man helt enkelt inte lånar ut pengar till (om man vill få tillbaka dem). De lyckas alltid hitta nya personer att dupera med sin vältalighet. E-handlare har dock varken råd eller tid att hantera sådant.

Oj, nu skrev jag visst om sånt du inte tog upp igen. Kunde inte hålla mig....

Nåja, vi verkar förvisso vara överens om det mesta trots allt. ;)

• Jag glömde visst att nämna alternativet SVEA EKONOMI (SveaWebPay) som ett av företagen i Carolina Neurath's artikel påstod sig ha bytt till då kunder hade klagat på Klarna.

De har en ännu sämre rating på t.ex REJTA och kunder skriver t.ex såhär:

"Jag fick en faktura från Svea Ekonomi idag, 19/3. Betalningen skall vara dem till handa igår 18/3 och fakturan var utskriven 17/3."

"Det finns bolag som kan det här med att sköta om sina fakturor och räkningar. Sedan finns det Svea Ekonomi.

Förutom att de regelmässigt bryter löften och enligt deras sida på Rejta är väldigt snabba med att skicka folk på inkasso så har de på senare tid utsatt mig för vad jag skulle gissa skulle få en ekonom att bryta ihop av skratt."

"Oseriöst företag

Kan bara hålla med nästan alla på denna sidan. Försent utskickade fakturor inga påminnelser utan direkt till inkasso. Och deras bemötande samt service när man ringer dem är lika med noll!! Kommer ALDRIG ha med Svea ekonomi att göra igen."

Börjar vi känna igen mönstret?

Klarna är skurkar, Resurs Bank är skurkar, Sveawebpay är skurkar.....?

Tja, läser man omdömen från deras kunder så verkar det onekligen så.
    Dessa fakta är VÄLDIGT lätta att tillgodogöra sig så det förvånar mig faktiskt lite att en så begåvad journalist som Carolina Neurath inte gör lite bättre research inför sin artikel istället för att starta något som nästan liknar en kampanj mot EN av dessa aktörer.

Ifall ni tycker att det är underhållande att läsa omdömen som dessa:

"Svea Ekonomi är ett "lagligt" bedrägeriföretag.
    De skickar inte ut fakturor som skall betalas i tid. Utan man erhåller de försent 15 dagar. Och dagen efter får man inkassokrav från de. Sedan när man pratar med dom i telefon kan de inte presentera sig vid namn då man inte gör det på Svea Ekonomi av säkerhetsskäl. Vilket skämt, tror de att det är S*PO de jobbar för?. Nä i mina ögon är det snarare den svenska maffian som äger Svea.

Handla aldrig med betalningsalternativ SVEA EKONOMI. Då blir inte din ekonomi sig lik igen. "

Så är det bara att följa denna länk: http://www.rejta.se/...09/svea ekonomi

På Trustpilot fanns det bara 3 omdömen men samtliga var värsta tänkbara.

• Och jag skrev bara sanningen om KLARNA/SEGORIA varken mer eller mindre i förrgår 3/4 , var det för känsligt eller varför är mitt inlägg borta, är det normalt man städar bort sanningar här, någon moderator kan svara på det ??? eller NORMALT att man får sina inlägg raderade ? ?

• @ Björn Johansson: Nu får du f-n ge dig!!! Jag har läst alla dina inlägg och du verkar vara den manliga motsvarigheten till en 'bi--erfi--a' som ska kommentera alla inlägg. De som har bra erfarenheter (som jag) av Klarna är du extra mycket på. Vad är det med dig?? Typer som dig ska inte uttala sig överhuvudtaget för du är en person som tycker så jä-la mycket att du inte HÖR andras åsikter >> Tala är silver, lyssna är guld <<.
    Du tjatar i det oändliga om att Klarna äger inkassobolaget de anlitar, men har inte den blekaste aningen om att många stora bolag äger sitt eget inkassobolag.
    Klarna är stort, stora bolag förstår att kunderna har bidragit till att de har blivit stora. Det skulle inte gynna någon att de luras. De biter inte handen som föder dem.
    Jag tycker att Klarna är det självklara valet när jag handlar på nätet och jag handlar inte i någon webbutik som inte erbjuder Klarna.

• @Ella L: De flesta av inläggen handlar om hur dåliga erfarenheterna är av Klarna. Jag är nöjd med Klarna och jag anser mig ha lika stor rätt att uttrycka det, precis som alla andra. Alla bolag som har flera miljoner användare/kunder tycker om de som är nöjda, men de älskar de som är missnöjda mer. Det är med missnöjet de eggas till att bli bättre.

• Johan Å: "Tror de får in pengarna mycket snabbare ifall kunden betalar med kort så i praktiken ligger de inte ute med några pengar alls och skulle i praktiken kunna tjäna pengar UTAN att ta ut 3% av köpesumman i avgift på oss e-handlare"

Glöm inte att även VISA och Mastercard tar ut avgifter i den storleksordningen, som jag antar att Klarna lägger ut för så det blir nog ingen större skillnad för dem.

• Även ni som nu lovordar KLARNA, dom simmar i grumligt vatten i en GRÅZON även med sitt klingande namn KLARNA, och visst klart dom vet att deras affärsstrategier sätter en viss procent av kunder i kläm, och dom håvar formligen in antagligen miljoner i avgifter på det, det är inte för inte som konsumentverket nu är kritiska till deras faktureringssystem och undersöker om dom uppträder HELT lagenligt, KLARAN har länge hyllats som något betaltjänst superbolag, men det går fort att sjunka på den listan, och klart KLARNA står inte och faller att några hundratalet kunder klagar här, men antagligen kan vi nog ta den siffran 20-30 gånger eller ännu mer, det är bara en promille av deras kunder som nu visar sitt missnöje här, men tappar KLARAN några tusen svenska kunder kan de alltid fortsätta sitt sätt att driva bolaget med ett kritiserat faktureringssystem och fortsätta håva in avgifter, i annat fall kan det som jag sa i ett raderat inlägg starta en filial i NORDKOREA där dom hör hemma, dels hur det driver företaget och hur du blir behandlad som en idiot om du ringer deras kundtjänst och slussas runt i huset KLARNA/SEGORIA.

• Wolfman, sanningen är nog den att samtliga bolag i branschen tjänar stora pengar på folk som missköter betalningar. Varför tror du att en massa företag vill låna ut pengar till arbetslösa ungdomar via SMS-lån och utan säkerhet?

Frågan är egentligen hur de kan FORTSÄTTA att tjäna pengar på dessa lån när alla vettiga människor vet att sådana lån är förkastliga. Kan det möjligtvis bero på att alldeles för många inte är speciellt vettiga när det kommer till ekonomiska frågor. Ibland sitter ungdomar med skulder till ett 50-tal företag.

Skillnaden mellan maffian och mer lagliga lånehajar är att maffian skadar dig FYSISKT medans de lagliga nöjer sig med att skada dig ekonomiskt.

Oavsett om du sätter dig i skuld till maffian eller deras lagliga motsvarigheter så vilar det på dig att se till att chansen för att du skall få krav på dig är minimal. Gläd dig alltså inte åt att ett företag tycks ha glömt att skicka dig en faktura utan kontakta dem OMGÅENDE om du har fått leveransen INNAN fakturan. Det är nämligen VÄLDIGT sällan som paket levereras snabbare än brev eller e-post och det normala är att ALLA fakturerar så fort de levererat.

I SvD's artikel berättas om många kunder som är missnöjda med Klarna och det är bra. Folk BÖR informeras om hur många det är som upplever att ett företag missköter sig men det är VIKTIGT att detta företag samtidigt får möjlighet att i artikeln bemöta kritiken. Att de skall sitta och försvara sig här bland kommentarerna är INTE ett rättvist alternativ och väldigt få bemödar sig ens om att läsa kommentarer till artiklar.

En annan VÄLDIGT viktig sak (ur journalistisk synpunkt) är att man inte snevrider konkurrensen mellan företag. Med det menar jag att man i artikeln låter företag hävda att t.ex. Svewebpay är mer seriösa då det bevisligen inte är så att deras kunder anser detta. Likadant är det med alla andra aktörer i denna bransch.

Praktiskt taget ALLA företag i branschen har dåliga kundomdömen (vilket knappast är märkligt då deras tjänst består i att driva in pengar åt företag).
    Praktiskt taget ALLA av dem har dessutom egna inkassobolag.

Jag vänder mig inte emot de som klagar på Klarna och inte heller har jag väl lovordat dem i mina inlägg. Jag konstaterar bara att de lyckas med något som jag själv inte alltid lyckades lika bra med. Nämligen att driva in betalning från mina kunder. Jag kunde lika gärna ha valt Sveawebpay, Resurs Bank, Payex och liknande men de hade inte lika gott rykte som Klarna och större andel missnöjda kunder.

När sen drevet drar igång mot endast Klarna (av alla dessa aktörer) och i praktiken uppmanar oss att handla från butiker som använder andra företag istället så blir jag givetvis irriterad. Dels av rättviseskäl men självklart mest då det skulle drabba mig som handlare som har just Klarna som samarbetspartner ifall alla vägrar att handla hos företag som har Klarna.

Det är ju vi handlare som blir drabbade av en sådan situation. Det är vi som SÄLJER något (och vi TVINGAR inte någon att handla på krita utan vi ERBJUDER detta som ett ALTERNATIV för de som tror att de har intelligens nog av att klara av betalningarna UTAN att dra på sig extra kostnader. De övriga får göra som mig, handla på kort eftersom man VET att man av nån märklig anledning tycks glömma vissa räkningar, oftast för att man glömde skriva ut dem. Att sen skylla ifrån sig på maffian (eller deras motsvarighet) är bara trams. Man har klantat sig och skall inte skylla på andra. ALLA som beställt saker VET att det kommer en kostnad till detta och har man inte betalt något inom 14 dagar lär man inte få nåt Nobelpris.

• Hej,

Jag sitter här och läser om hur Klarnas VD försvarar sitt företag och hur många av er som skrivit kommentarer klagar på att man ej fått sin faktura, man har inte fått en påminnelse på 50:- och man har då direkt fått en faktura från deras dotterbolag Segoria med en ytterligare avgift, man klagar på att betaltiden är dålig och att "det ska väl självklart vara 30 dagar", kundtjänsten är dålig och man skickas till höger och vänster osv.

Jag brukar inte kommentera på dessa artiklar men jag måste bara förklara min åsikt i detta för jag tycker idiotin i detta är helt absurd. Jag har själv handlat med Klarnas tjänster många gånger och jag är med och driver ett företag där vi använder oss utav klarnas olika betalalternativ och jag är hur nöjd som helst. Så fort det varit något problem med en faktura jag haft privat så har klarnas kundtjänst varit exemplarisk och förlängt betaltider när man har varit på tjänsteresa, skickat ut fakturan på nytt till min angivna e-post,låst fakturan vid en eventuell reklamation m.m och jag har exakt samma åsikt när det gäller kundtjänsten för företaget. Enkelt och säkert.

Det är det hela deras affärsidé bygger på - det ska vara enkelt och säkert att handla på internet. Du som handlar hos ett företag som bedriver E-handel ska först få din produkt, kolla så att produkten är okej och att du är nöjd och sedan betala din produkt - Plain and simple. Deras koncept har gjort att tänket för E-handel har gått från att känna osäkerhet och rädsla vid köp med distanshandel (eller postorder som det hette förr) till att bli helt säkert vilket det absolut inte var för 10-15 år sedan.

När jag själv träffar E-handlare (som har avtal med Klarna) i samma bransch som den jag själv arbetar i så är siffrorna nästintill absurda, av alla de beställningar som görs så är valet av betalsätt 65-80% Klarnas vilket jag tycker bevisar ganska kraftigt att de flesta är nöjda med hur dom arbetar och de olika betallösningar dom har.

E-handlare idag som har en Klarna logga på sin hemsida visar upp bra saker, du som kund vet att det är ett seriöst företag som bedriver säker E-handel med bra betalningsalternativ.

Att man sitter och klagar i detta forum om hur man inte fått sin faktura hit och dit och man "inte hade koll" på hur jag skulle få min faktura osv är rent trams! Du som kund ansvarar själv för de köpvillkor den E-handlare du väljer att handla av har och hur dom väljer att skicka ut sin fakturor. Det finns olika sätt att få sin faktura på vilket man själv som E-handlare väljer med Klarna, skicka ut sin faktura via brev, e-post eller sms och det är upp till dig som kund att kolla upp hur du ska få din faktura från det företaget du handlat av.

Att ringa till kundtjänsten hos vare sig den butiken du handlat ifrån eller Klarna och säga "oj.. men jag trodde jag skulle få fakturan via e-post." eller "oj.. jag trodde jag skulle få fakturan via brev" är lika dumt enligt mig som att säga till sin hyresvärd när avgiften ska betalas "oj.. trodde jag redan betalt den, är det inte maj nu?". DU ansvarar själv för din ekonomi och hur/var/när du ska betala dina fakturor. Om du fått en produkt hemskickad till dig men du vet med dig att du inte betalt någonting för produkten och fakturan låg ej med i paketet, då kanske man ska börja se över sin e-post alternativt ringa till Klarna och ange ditt personnummer och se om du har några fakturor liggandes.

Att du som handlat angett fel e-postadress när fakturan skickas ut via e-post - det är knappast tjejen/killen i Klarnas kundtjänst fel - DITT ansvar.

Att du angett fel mobilnummer när fakturan skickas ut via sms - DITT ansvar.

Om du har flyttat och skippat adressändring när fakturan skickas ut via brev - DITT ansvar.

Inget av detta ger grund för att bli sur och säga "men oj.. jag råkade ju..hur kan ni ta ut denna avgift på 50:- för detta?!" - Jo för du ska betala dina fakturor i tid annars måste företaget Klarna Ab ligga ute med den betalningen till det företaget du handlat ifrån = Dom tar en avgift för detta.

Till er som som pratar om att Klarna har "satt i system" att inte skicka ut fakturor osv.. sluta bara. väx upp och gör om gör rätt. Skulle dom allvarligt då byggt en algoritm i deras e-post hanteringssystem som väljer ut systematiskt vilka kunder som ska få och inte få sina fakturor? Skulle dom ha en anställd som står och tar bort fakturor som skickas ut via brev lite då och då för att jävlas så dom kan tjäna lite mer pengar? Sluta. Det är ett seriöst och vinstdrivande företag som aldrig skulle chansa med att hålla på med sådan idioti. Samma sak som att att anklaga Nordea eller SEB för att inte skicka ut sina kreditkorts fakturor till privatpersoner.

Point beeing - Du ansvarar själv för hur och när du ska betala dina fakturor. Har du inte råd handla en produkt och betala inom 14 dagar? Då kanske man helt enkelt ska skippa att göra det köpet.

• Nytt avslöjande om Klarna. Före detta medarbetare medger att betalningspåminnelserna och inkassoförfarandet är en medveten strategi: http://www.svd.se/na...754.svd?sidan=7

• Självklart gråter de inte om kunderna betalar försent. Från artikeln: "- Klarna ser gärna att folk inte betalar i tid. Deras inkassobolag Segoria är en del av företaget. Det finns en mycket tät koppling mellan finansavdelningen och inkassodelen."

Såhär ser det ut hos samtliga konkurrenter i branschen också så vad är egentligen nyheten. Jag minns när jag jobbade åt ett stort agenturföretag i Verktygsmaskinbranschen. Då gnuggade ekonomiansvarig händerna varje gång som en kund (Volvo, Saab, Ericsson m.m.) gjorde en försenad inbetalning. Han debiterade ränta UTAN undantag och det var en bra förtjänst då vi hade så stora summor.

Självklart så ökar lönsamheten för alla företag som lånar ut pengar om någon missköter sig. Betalar kunden 1 dag försent så gör man INGA undantag. ALLA blir påförda påminnelseavgiften om inte kunden ringer och hotar med att bli besvärlig.

Slutsats, väljer du att betala på avbetalning (normalt ett misstag!) eller mot faktura så se för fan till att betala i tid. En dag försenat och du blir "bötfälld" och skillnaden är inte stor mot parkeringsvakter som är jävligt snabba på att bötfälla dig om din tid gick ut 10 minuter innan du hann tillbaka till bilen.

• Visst ar det ett oskick av stora matt. Skulle onska att svenskarna blev lika upprorda over trafiksakerhetsverkets overgrepp. 500 kronor I boter for en 10:- trangsel avg som betalats en vecka for sent (pga utlandsvistelse) Det ar val minst lika upprorande som Klarnas metoder. Verkar som om det finns ett antal organisationer som lever hogt pa oskaliga avgifter. Bade private och statliga.

• Att klaga på Klarna när företelser som statens maffiosa trängselavgifter finns verkar vrickat. Enda gången i mitt liv jag betalt 500 kronor i straffavgift för en skuld på tio kronor jag missade och betalade in några dagar för sent var till våra omhändertagande politiker. Hos Klarna får man påminelser, man kan själv flytta fram betalningsdag om så behövs. Relativt bra kundservice skulle jag anse. Har betalt förseningsavgifter några gånger men aldrig hamnat i inkassoproblem med Klarna.

• Jag är tacksam över det ärliga svaret från Klarnas VD att det är kundens plikt att hålla koll på om Klarna "glömt" att skicka faktura. Det visar på stor seriositet. Lika seriöst är det av honom att gråta på SvDs börsforum och tycka att lurade kunder är taskiga, samt att använda smileysar i sina hurtiga svar.

Det är också mycket seriöst och trovärdigt att ha både fakturering och inkasso. Det påminner mig mycket om klottersaneringsföretaget som åkte ut och sprayade på nätterna..... Moral Hazard kallas detta fenomen inom ekonomiforskningen.

• Fiffi "Jag är tacksam över det ärliga svaret från Klarnas VD att det är kundens plikt att hålla koll på om Klarna "glömt" att skicka faktura."

Mig veterligen är det e-handlaren som aktiverar och skickar fakturan. Detta för att kunna skriva ut följesedeln som bifogas med paketet.
    När vi aktiverar och skickar fakturan så startas "klockan" för förfallodatum vilket i sin tur innebär att de 14 dagarna startar.

Nu vet jag inte hur det är med Posten men DHL har godset hos mottagarens serviceställe inom 24 timmar om kunden inte bor uppe i norrland. Då kan det ta upp till 3 dagar.

Om en kund får en avisering om att godset finns för avhämtning och ännu inte sett till någon faktura så kan de vara övertygade om att något blivit fel. Har de dessutom inte fått nåt sms om fakturan så har det blivit RIKTIGT fel.

Påstår inte att det ALLTID är kundens fel men min erfarenhet ger mig anledning att gissa på att det i minst 95% av fallen är kundens eget fel.
    Det är förvånansvärt hur många det är som inte kan stava sitt eget namn, som skriver helt felaktiga postnummer, e-postadresser och mobiltelefonnummer. Det märker man främst när man kopierar mobilnumret och DHL's formulär meddelar att det är för få siffror. Man märker när man får tillbaka mail då det inte finns nån mottagare som har kund@gail.com eller ordblind@hottmail.com.

För en liten företagare som mig är det inget problem när/om man får dessa mail tillbaka. Man vet nog vad kunden FÖRSÖKTE skriva men vill man vara säker så ringer man. Dock blir det inte alltid något svar.

Hur storföretag som CDON, Ginza, Komplett m.m. löser sånt här vet jag dock inte. Misstänker att det främst är kunder i sådana shoppar som får problem.

Som jag påpekat tidigare så finns det nog inte NÅGON aktör på marknaden som inta har "både fakturering och inkasso".
    Man kan givetvis ha åsikter om detta men VARFÖR man startar ett separat bolag för att sköta inkassoärenden begriper jag inte riktigt men det KAN vara nåt som lagen kräver och det borde Klarna kunna svara på.

• Minns när det hampade sig så att jag av misstag råkade göra två inbetalningar med samma belopp till Klarna. Jag upptäckte det efter en månad. Skrev till Klarna och bad förstås att få tillbaka det jag betalat för mycket. Ingenting hände. Jag valde att skriva för att ha bevis på att jag faktiskt varit i kontakt med dem, om något strul skulle uppstå, eftersom jag inte hade någon erfarenhet av hur väl deras kundtjänst kunde tänkas fungera. Två månader senare (alltså tre månader efter att den felaktiga betalningen gjordes) fick jag ett meddelande från Klarna att de upptäckt att jag betalat in för mycket. Inte ett ord om att jag redan skrivit till dem två månader tidigare och bett att få tillbaka pengarna. De tog en avgift på 60 kronor för att föra över pengarna tillbaka till mitt konto, vilket i praktiken var halva det felaktigt insatta beloppet. Så jag fick alltså 50% tillbaka efter att Klarna hade dragit avgiften. Efter det har jag konsekvent undvikit Klarna att ha med Klarna att göra, eftersom jag upplevde att det hela var ett väldigt girigt beteende. Det är skillnad på att vara affärsmässig och att vara girig!

• Äntligen har någon uppmärksammat succeföretaget Klarnas affärsmetoder. Jag har råkat ut för dom två gånger ena gången var när jag köpte på postorder och fick kläderna men ingen faktura, vägrade betala till Klarna och erbjöd dom att ta tilllbaka varorna eller att jag fick betala direkt till dom. För en vecka sedan köpte jag vin och fick en faktura på sms innan jag fått varorna betalade direkt eftersom jag förstod att blufföfetaget Klarna skulle komma att kräva mig direkt. Skrämmande att ett företag kan bygga sin affärside på något så oeriöst skall i fortsättningen aldrig mer köpa något där Klarna är inblandat.
    Det finns ett mnst sagt lika oeriöst bolag till Prioritetsinkasso där bolag som Elgiganten, och andra radiokedjor anlitar. Om du köper på avbetalning och du inte godkänns som köpare och du tar in en borgenär sen betalar inte den person som köpte då krävs borgenären på beloppet och med den galopperande ockerräntan så betalar han, då är saldot 0 och den förste köparen kan gå in och köpa nya tvapparater och inte betala och du krävs igen. Helt ofattbart. Detta företag måste vara dom kriminellas bäste vän

• Jag skickade efter från CDON vid jul. Fick helt fel grejer. Så jag returnerade dem men fick betala räkningen ändå. Jag handlar inte mer med nät företag som använder klarna. Det här var inte första gången det kostat mer än det skulle.

• Vad vi kan konstatera är väl att inget företag i branschen verkar ha alltigenom nöjda kunder.

Trosabo nämner t.ex. Prioritet Inkasso AB elkedjor tydligen använder. Det enda omdöme jag hittar är följande:

"TOTAL NOLLKOLL!

Jag undrar hur detta företag ens får lov att existera. Trots att betalningar redan skett, fortsätter de envist att skicka ut inkassobrev med allehanda hot. Fruktansvärt otrevlig kundtjänst, noll koll och noll intresse att lösa saker och ting på ett vettigt sätt. Förmodligen handlar det om dålig uppföljning och bristande intelligens/utbildning hos de anställda.
    Apor! "

Nu talar vi alltså inte bara om nätbolag längre utan vi kan nog konstatera att ALLA företag som erbjuder kunderna att handla på kredit använder bolag som kunderna ofta hatar.

Kan NÅGON här berätta om NÅGOT företag som ägnar sig åt kreditlösningar som vi KAN handla ifrån utan att bli missnöjda. Annars skall vi väl i rimlighetens namn bojkotta ALLA företag som lämnar kredit (TROTS att vi aldrig blir TVINGADE att handla på kredit).

• Jaså?
    Det är därför jag många gånger får en påminnelse flera dagar efter att jag har betalat räkningen.
    Och därför jag ibland är helt säker på att jag har betalat räkningen, men sen ändå får den skickad till mig igen.
    Aldrig mer Klarna nu!
    Av ren lathet jag har använt de.

• S.W. det finns en ANLEDNING till att du "många gånger" kan få en påminnelse flera dagar efter att du har betalat räkningen.
    Man kan vara relativt övertygad om att varje morgon gör en sammanställning över fakturor som förföll dagen innan men ännu ej har betalats.
    När denna lista är klar så skickas den vidare för utskrift av påminnelser. Det rör sig sannolikt om tusentals sådana brev varje dag.
    Om din inbetalning nu kommer in (alltså 1 dag försent) så hjälper inte detta utan påminnelsen ligger för utskrift (bland tusentals andra) och kommer naturligtvis att skickas. Leveransen av dessa påminnelser tar flera dagar med snigelpost och därför så kan du få påminnelsen flera dagar efter att du har betalt. Även din betalning kan ta flera dagar att gå igenom så därför måste man betala i tid för att vara på säkra sidan.

Även du undviker att svara på VILKET bolag vi som näthandlare ISTÄLLET skall använda oss av för att få dig som kund.

Är det även av "ren lathet" som du avslutar inlägget med "de" istället för "dem"?

• Klarnas instruktioner för nya kunder är väldigt oklara. Nu fattar jag varför. Det blev inget köp med Klarna den gången jag provade.

• Var i kontakt med kundtjänst idag IGEN, dom försöker bara sopa allt under mattan och hoppas att alla glömt det imorgon, och de kan köra på i samma TAKT, i samma GRUMLIGA vatten, har bara en sista sak att säga om KLARNA flytta hela verksamheten till NORKOREA där hör ni hemma hoppas du Sebastian får svettas och skämmas för din fula affärs strategi i din snygga ARMANI kostym som du vandrar omkring med där, men du torde ha råd med många med tanke på hur du tjänar dina pengar i GRÅZONEN på vanliga svenssons som köper produkter på näten och du gör allt för att med din TROLLPINNE vifta och hoppas att original fakturer inte når dina kunder och kassa flödet stiger i höjden... och de må jag säga du är en jävel på TROLLA för tusentals kunder har hamnat i kläm. GRATTIS Sebastian du vet precis hur du ska trolla fram pengar på ett enkelt sätt..... kom hem och trolla hos mig trolla fram min ORGINAL faktura till att börja med.

• Lite tänkvärd läsning. http://www.andersiva...evet-mot-klarna

• Stämmer precis med min makes upplevelse av Klarna!!! Vi betalar in vår originalfaktura några dagar för sent den 4 mars. Den 5 mars sitter det en nitisk person på Klarna och skriver ut en påminnelse om 60kr. Dagen efter dimper den ned hemma hos oss. Jag vet att jag ropar till min make från köksbordet till kontoret där han händelsevis sitter med banken framme på datorn och undrar varför vi fått brev från Klarna. Släng det säger han det är fel jag betalade tidigare i veckan och ser det på banken nu. Den 19 mars dyker det upp ett inkassokrav från Segoria om 244kr. Jag ringer maken, jag ringer Segoria två gånger! Då min hjärna inte riktigt kan fatta dels att man påfört 60 kr påminnelseavgift på något man inte hunnit regera på före betalningen, dels att vi inte fått någon påminnelse på påminnelseavgiften (hade vi fått det kanske vi vaknat och förstått vad de ville) och dels och slutligen att det är såå sniket att påföra en påminnelseavgift då man står där med pengarna i handen!!!

• Myran - Du skriver ju själv att ni betalat för sent? Vad förväntar du dig egentligen? Och påminnelse på påminnelsefakturan, du måste skoja med mig? Ditt inlägg kan ju inte vara seriöst.

1. Ni har betalt försent.
    2. Ni slänger påminnelsefakturan.
    3. Ni blir förvånade när inkassobrevet kommer?

När ni dessutom ringt till Klarna som säger att ni måste betala? I ditt fall är det inte Klarna som gjort bort sig, det är du.

• Efter kontakt med kundtjänst på Klarna reddes en del helt vansinniga grejor upp.
    En ny faktura skulle komma sades det i flera mail. Idag har det gått en vecka. Ingen faktura!
    Efter påstötning för några dagar sedan fick jag uppgiferna bifogade i mail. Vad som är galet är de 29 kronorna för pappersfakturan. Som alltså inte landat i min postlåda! Många bäckar små....

• Jag har blivit drabbad av Klarna och deras bifirma Segoria Inkasso två gånger. I december 2010 hade Adlibris en kampanj "Beställ Julklappsboken nu, betala i februari". När jag kom hem efter en resa i början av januari var brevlådan full med påminnelseavier med avgifter från Klarna. Trots att jag mailade orderbekräftelsen ifrån Adlibris till Klarnas kundtjänst reagerade dom inte. Av orderbekräftelsen framgick tydligt att boken skulle betalas i februari. Efter mycket mailkorrespondens fick till slut Adlibris kundtjänst styra upp det hela. Tilläggas kan kan Adlibris enbart har positiva omdömen på rejta.se förutom faktureringen. I februari 2014 dök det upp ett inkassokrav från Segoria avseende TV4play. Det och samtliga fakturor var skickade till en adress som jag inte varit skriven på dom senaste 3 åren! TV4 tog omedelbart bort samtliga krav. Det hör till god inkassosed att kontrollera att man skickar inkasso till rätt person. Det har dom knappast gjort när dom skickar till en över 3 år gammal adress. Jag har anmält Klarna/Segoria till Inkassonämnden och Finansinspektionen.

• Klarna faktura, trist företag som verkar sätta i system att aldrig skicka ursprungsfakturan utan skickar en påminnelsefaktura direkt med avgifter och ränta. Första gången det hände blev jag paff och trodde jag verkligen glömt det men kunde inte hitta fakturan. Nu när det hände för tredje gången och jag googlade på det så förstår jag att jag var långt ifrån ensam. Betalar med kort framöver och hoppas att fler väljer bort dom som betalsätt.

• Instämmer! Det verkligt förbluffande är, att de inte har bättrat sig efter mediastormen. Idag fick min son påminnelseavgift för en faktura som han inte fått. Så sent som för några dagar sedan frågade han om jag sett någon faktura. (Det är jag som tömmer brevlådan.)

?

Vad säger du? För att kunna kommentera på SvD Börsforum måste du vara ansluten via Facebook eller SvD.

Annons
Stäng×

Ps. Första gången du ansluter till SvD Börsforum får du möjligheten att ange användarnamn och profilbild. Vi kommer självklart aldrig posta något på Facebook utan ditt godkännande.